شهرخبر

حیدر العبادی با مدارک دستکاری در انتخابات عراق در راه سازمان ملل

  • اخبار آسیای غربی

  • حیدر العبادی با مدارک دستکاری در انتخابات عراق در راه سازمان ملل

    برخی منابع آگاه اعلام کردند که خلف وعده «پلاسخارت» سبب شده است که رهبران چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی، خود دست به کار شوند و مدارک را به دست «گوترش» برسانند.

    به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، الاخبار در گزارشی درباره انتخابات عراق و اعتراضاتی که به نتایج آن وجود دارد، آورده است: با گذشت بیش از 40 روز از برگزاری انتخابات در دهم اکتبر گذشته، همچنان بحث و جدل درباره نتایج آن تا به این لحظه ادامه دارد.

    شگفتی‌های مربوط به نتایج انتخابات عراق ادامه دارد و بیم امکان لغو کامل آن در نتیجه مشکلات فراوان در آن می‌رود، در صورتی که دست اندرکاران امور راهکار قانونی وسیاسی مورد رضایت همگان برای آن نیابند.

    و این در حالی است که گزارش شرکت آلمانی ناظر بر بررسی فرایند انتخاباتی، مشکلات روند رای گیری را آشکار کرده است و تنش میان دفتر سازمان ملل در عراق از یکسو با چارچوب هماهنگی گروههای شیعی از سوی دیگر هم بالا گرفته است.

    بیش از پنج هفته است که تظاهرات در ورودی‌های منطقه الخضراء در اعتراض به نتایج انتخابات برگزار می‌شود.

    در تلاش برای کاستن از تنش موجود، «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل در امور عراق نشست مشترکی با چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی در نوزدهم ماه جاری میلادی برگزار کرد که محتوای آن با نشست های قبلی کاملا متفاوت بود.

    پلاسخارت در جریان این دیدار ده‌ها مدرک و دلیل از رهبران چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی دریافت کرده است که نشان می‌دهد در انتخابات تقلب و دستکاری شده است.

    پس از آن نماینده سازمان ملل در امور عراق متعهد شد که در شورای امنیت این شواهد و دلایل را ارائه کند؛ اما زمانی که موعد ارائه گزارش مذکور رسید، «پلاسخارت» به وعده‌های خود عمل نکرد و از زیر تعهدات خود شانه خالی کرد و در گزارش خود به شورای امنیت اعلام کرد که انتخابات در فضای کامل امن و در سلامت برگزار شده است.

    وی از بازندگان انتخابات هم خواست که نتایج انتخابات را بپذیرند و به آن احترام بگذارند و مطابق اصول قانونی عمل کنند و مانع از حرکت کشور به سوی آشوب و هرج و مرج شوند!

    این موضع گیری «پلاسخارت» به شدت رهبران چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی را خشمگین کرد و آنها مجددا، انتقادهای گسترده از عملکرد سازمان ملل در عراق کردند و تحرکات آنرا در راستای از صحنه خارج کردن گروه‌های سیاسی به نفع گروه‌های دیگر دانستند.

    گروه‌های پیروز انتخابات نیز این گزارش پلاسخارت به شورای امنیت را به عنوان یک مشوق قلمداد کردند تا به سوی دولت اکثریت حرکت کنند.

    در این راستا یک منبع آگاه به الاخبار گفت: پلاسخارت مدتی است که عملکرد متناقض دارد زیرا از سویی در داخل عراق به گفتگو می‌پردازد و از سوی دیگر گزارشی خلاف وعده‌های خود به شورای امنیت ارائه می دهد.

    این منبع گفت: آنچه پلاسخارت انجام می‌دهد، تلاش برای ایجاد فتنه است. این نماینده سازمان ملل در عراق است که درخواست ملاقات با رهبران چارچوب هماهنگی را داده و از آنها خواسته که دلیل و مدرک درباره شبهات و دستکاری در انتخابات ارائه بدهند و اعلام کرده است که از این شواهد شوکه شده است.

    منابع آگاه اعلام کردند که به علت رویگردانی پلاسخارت از وعده‌های خود درباره ارائه این شواهد به شورای امنیت، چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی هیئتی را به ریاست «حیدر العبادی» نخست وزیر اسبق عراق روانه سازمان ملل خواهد کرد تا دلایل و شاهد مبتنی بر تقلب در انتخابات را ارائه کند.

    این منابع افزودند که از جمله این دلایل و شواهدی که به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل ارائه خواهد شد، فایل کامل جلسه گفتگوی میان «قیس الخزعلی» دبیر کل عصائب اهل الحق عراق و «پلاسخارت» است.

    منابع مذکور علت دیدار «هادی العامری» رهبر ائتلاف فتح با پلاسخارت در روز پنجشنبه گذشته را هم تلاش پلاسخارت برای راضی کردن او به منظور قانع کردن طرف‌های چارچوب هماهنگی گروههای شیعی برای منصرف شدن از رفتن به سازمان ملل دانستند.

    انتهای پیام/