شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا

«سولار اربیتر» از کنار ابرزباله های فضایی زمین می گذرد

«سولار اربیتر» از کنار ابرزباله های فضایی زمین می گذرد

سولار اربیتر یک ماهواره رصد خورشید که توسط سازمان فضایی اروپا توسعه یافته امروز از فاصله ۴۶۰ کیلومتری زمین می گذرد و ریسک اندک برخورد آن با ابر زباله های فضایی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، سازمان فضایی اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند و در صورت لزوم مانورهای اجتناب از برخورد را انجام می‌دهد.

در بیانیه رسمی این سازمان آمده است: گذر سولار اربیتر از کنار زمین در ۲۷ نوامبر بسیار مهم است و فضاپیما را در مدار صحیحی برای آغاز فاز فعالیت‌های علمی آن قرار می‌دهد. اما این مانور بدون ریسک نیست. سولار اربیتر از فاصله ۴۶۰ کیلومتری (۲۸۵ مایلی) زمین گذر می‌کند. در این منطقه از مدار زمین ایستگاه فضایی بین المللی و بسیاری از فضاپیماهای دیگر قرار دارند.

زباله‌های فضایی در حقیقت قطعاتی از ابزارهای ساخت انسان هستند که در فضا رها شده‌اند و بیشتر اوقات بخش‌هایی از ماهواره‌های قدیمی هستند.

در اوایل ماه جاری میلادی روسیه طی عملیاتی یکی از ماهواره‌های بی استفاده اش را با موشک نابود کرد و به انبوه زباله‌های فضایی افزود.

به گفته کارشناسان زباله‌های فضایی به وجود آمده از این رویداد طی سال‌های آینده خطری بزرگ برای فضاپیماها و ماهواره‌های فعال به حساب می آیند.

سازمان فضایی اروپا در فوریه ۲۰۲۰ میلادی و پس از چندبار تأخیر سولار اربیتر را به فضا فرستاد.