شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#وزیر خارجه#آرام#اقیانوس

تأکید لاوروف بر نقش مثبت همکاری‌های روسیه-هند-چین در ثبات جهانی

  • اخبار اروپا

  • تأکید لاوروف بر نقش مثبت همکاری‌های روسیه-هند-چین در ثبات جهانی

    وزیر خارجه روسیه در نشستی با همتایان هندی و چینی خود یادآور شد که ترکیب مذاکرات سه‌جانبه به ایجاد جهان چندقطبی، تأمین امنیت و بهبود روابط کشورها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام و حاکمیت حقوق بین‌الملل کمک کرده است.

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست آنلاین با وزرای خارجه هند و چین که هجدهمین نشست سه‌جانبه روسای دستگاه‌های دیپلماتیک سه کشور بود، اعلام کرد که ترکیب مذاکرات "روسیه-هند-چین" به ایجاد جهان چندقطبی و حاکمیت حقوق بین‌الملل در عرصه جهانی کمک می‌کند. به گفته وی، این همکاری‌های سه‌جانبه به یکی از عوامل کلیدی در سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی، تأمین امنیت و بهبود ساختار روابط بین کشورها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام و همچنین گسترش یکپارچگی اقتصادی در فضای اورآسیایی تبدیل شده است.  

    لاوروف تأکید کرد که روسیه، هند و چین بطور مشترک حمایت گرایی اقتصادی، اعمال تحریم‌های یکجانبه با انگیزه‌های سیاسی و همچنین استفاده از اعمال زور در روابط بین الملل را غیرقابل قبول دانسته و از مکانیزم‌های همکاری‌های مشترک در منطقه آسیا و اقیانوس آرام حمایت می‌کنند. به گفته وی، در شرایط ادامه اپیدمی کرونا، سیستم روابط بین المللی با چالش‌های گسترده‌ای در عرصه اقتصادی و توسعه اجتماعی مواجه بوده و به آزمونی جدی برای همکاری دولتها و اتحادهای چندجانبه تبدیل شده است.

    وزیر خارجه روسیه یادآور شد که تبادل نظرات صورت گرفته امروز (جمعه) درباره مسائل مهم در دستور کار منطقه‌ای و بین‌المللی در شرایط کنونی جهان اهمیت بسیار زیادی داشته و طرف روسی امیدوار است که این علاقه‌مندی سه‌جانبه به تقویت توان بالقوه همکاری‌های سه کشور کمک کند.  

    در بیانیه مشترک منتشره در پایان دیدار وزرای خارجه سه کشور تأکید شده است که مقامات مسکو، پکن و هند در خصوص تلاش‌های مشترک برای حل و فصل مشکلات جهانی و توسعه همکاری‌های بین المللی کاملاً هم عقیده هستند و از تقویت ثبات و توسعه جهانی حمایت می‌کنند.

    در این سند آمده است: «وزرای خارجه روسیه،هند و چین خواستار آن شدند که چالش‌های جهان کنونی از طریق فعال سازی و شکل گیری سیستم‌های چندجانبه برای همکاری‌های کشورها، به‌خصوص سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی حل و فصل شوند. طرفین همچنین از جامعه بین الملل خواستند تا مشارکت عادلانه‌تر و باثبات‌تری در زمینه فایق آمدن بر عواقب منفی اپیدمی ویروس کرونا و تسریع در تحقق دستورکار توسعه پایدار جهانی تا سال 2030 داشته باشند.»

    علاوه بر این، روسای دستگاه‌های دیپلماسی سه کشور تأکید کردند که قاچاق مواد مخدر که فعالانه از افغانستان ادامه دارد، تهدید جدی برای امنیت و ثبات منطقه و منشاء اصلی تأمین مالی سازمان‌های تروریستی جهانی است.

    ضمن اینکه روز جمعه همچنین مشخص گردید که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه قصد دارد در تاریخ 6 ماه دسامبر (15 آذر ماه) به هند سفر کند تا مذاکراتی با نخست وزیر این کشور انجام دهد.

    طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، رهبران دو کشور به تبادل نظر در خصوص مسائل مهم در دستورکار بین‌المللی، از جمله کار مشترک مسکو و دهلی در چارچوب گروه 20، گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای خواهند پرداخت. هنوز جزییات بیشتری درباره این سفر منتشر نشده است.  

    انتهای پیام/