به گزارش برنا،   "ولودیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در نشستی خبری مدعی شد اطلاعاتی مبنی بر اجرای کودتایی دولتی و برنامه ریزی شده در این کشور در روز اول ماه دسامبر (۱۰ آذر) دریافت کرده است.

زلنسکی تصریح کرد: چالش‌های بزرگی در کشور ما وجود دارد که توسط سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر رقم می خورد. مثلاً اطلاعاتی دریافت کردم که روز اول دسامبر در کشور ما کودتا خواهد شد.

در چند روز گذشته برخی رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اوکراین اعلام کردند که روسیه قصد دارد اواسط زمستان سال جاری به اوکراین حمله کند.

"دیمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه اظهارات ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، مبنی بر تلاش مسکو برای برنامه‌ریزی کودتا در این کشور را رد کرد و گفت: روسیه هیچ برنامه ای برای شرکت در یک کودتا ندارد و فدراسیون روسیه هرگز در مسائل داخلی اوکراین دخالت نمی کند.

به گزارش منابع خبری، "کارن دانفرید" مسوول امور اروپا در وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در مصاحبه تلفنی با خبرنگاران توضیح داد: ما با دولت اوکراین برای بررسی بیشتر این مساله در ارتباط هستیم. ما مشغول کسب اطلاعات بیشتر می باشیم و با همکاران اوکراینی خود تعامل داریم.

این مقام آمریکایی همچنین در خصوص اتهامات تلاش روسیه برای حمله به اوکراین و گزینه های پیش روی آمریکا برای جلوگیری از این امر گفت: همانطور که می دانید تمام گزینه ها روی میز است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد برای مقابله با اقدامات روسیه، منطقه را از نزدیک رصد می کنیم و با همکاران و متحدان خود مشورت می کنیم.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه ای از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور به لتونی و سوئد در ۲۹ ماه نوامبر (هشتم آذرماه ) خبر داد.

در این بیانیه اعلام شده است که بلینکن در لتونی در اجلاس وزرای ناتو شرکت خواهد کرد و با اعضای آن در مورد نگرانی های مرکزی ناتو گفتگو خواهد کرد.

بلینکن پس از لتونی برای شرکت در شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا در اول دسامبر (۱۰ آذر) به سوئد سفر خواهد کرد.
 در این اجلاس که در سطح وزرای خارجه برگزار می شود، درباره نگرانی‌های محیط امنیتی منطقه اروپا-اوراسیا گفتگو خواهد شد.