شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس#فرانسه

تنش دریایی میان فرانسه و انگلیس

تنش دریایی میان فرانسه و انگلیس با توقیف یک کشتی ماهیگیری انگلیس در آب‌های فرانسه بالا گرفته است.

تنش دریایی میان فرانسه و انگلیس

رسانه‌ها در انگلیس اعلام کردند نیرو‌های گارد ساحلی فرانسه یک کشتی ماهیگری انگلیس را توقیف کردند.

این منابع به نقل از مقامات فرانسه اعلام کردند پس از اینکه نیرو‌های فرانسه به چند کشتی ماهیگری انگلیس که در حوالی اب‌های ساحلی این کشور قصد ماهیگیری داشتند هشدار داده و این کشتی به ان توجه نکرد، توقیف شده است.

جورج یوستیس وزیر محیط زیست انگلیس توقیف کشتی انگلیسی را ناشایست و مایوس کننده دانست و با رد اظهارات مقامات فرانسه گفت: کشتی توقیف شده مجوز لازم برای ماهیگیری در محل مورد مناقشه را داشته است یک سخنگوی دولت انگلیس هم گفته چنانچه فرانسه به اینگونه اقدامات خود ادامه دهد پاسخ در خور دریافت خواهد کرد.

کلمنت بون وزیر اروپایی فرانسه ضمن دفاع از توقیف کشتی انگلیسی گفته ما در مقابل ورود غیر قانونی کشتی‌های انگلیسی به اب‌های فرانسه کوتاه نخواهیم امد ضمن اینکه به این نتیجه رسیده ایم دولت انگلیس جز این زبان را نمی‌فهمد، زیرا بار‌ها درخواست گفتگو و حل مسالمت امیز این اختلافات به لندن ارائه شده است.

در حالی که تنش میان لندن و پاریس بر سر ماهیگیری در کانال مانش (آبراهه میان انگلیس و فرانسه) بالا گرفته است ماهیگیران دو کشور می‌گویند این نزاع‌ها به انان خسارت زیادی وارد کرده است.

مقامات فرانسه همچنین تهدید کرده اند که اگر انگلیس اجازه ماهیگیری به ماهیگیران فرانسوی را در اب‌های نزدیک > ندهد (جزیره‌ای متعلق به انگلیس در نزدیکی اب‌های فرانسه) فرانسه علاوه بر تشدید محدودیت‌ها برای فعالیت کشتی‌های ماهیگیری انگلیس، برق این جزیره را نیز قطع خواهد کرد. برق جزیره جرزی از فرانسه تامین می‌شود.

دعوا بر سر ماهیگیری در اب‌های میان انگلیس و فرانسه یکی از پیامد‌ها و چالش‌های جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا ارزیابی می‌شود که هر زمان بر شدت درگیری‌های لفظی میان مقامات دو کشور افزوده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما