شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

چرا قانونگذاران آمریکا به تایوان رفتند؟/ هدف از این سفر چیست؟

هیاتی پنج نفره از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا در دومین سفر خود طی یک ماه گذشته وارد تایوان شدند.

چرا قانونگذاران آمریکا به تایوان رفتند؟/ هدف از این سفر چیست؟

به گزارش منیبان؛ تارنمای خبری تحلیلی هیل وابسته به کنگره آمریکا گزارش داد، سفارت آمریکا در تایوان اعلام کرده است  که این هیات متشکل از مارک تاکانو، رئیس کمیته امور کهنه سربازان مجلس نمایندگان و کالین آلرد، الیسا اسلاتکین، سارا جیکوبز و نانسی میس است.

در این بیانیه آمده است که هیات قانونگذاران آمریکایی با رهبران ارشد تایوان دیدار خواهند کرد تا در مورد روابط آمریکا  و تایوان، امنیت منطقه ای و سایر موضوعات مهم دوجانبه مورد علاقه گفتگو کنند. آنها قرار است روز جمعه  تایوان را ترک کنند.

خبرگزاری مرکزی رسمی تایوان پیشتر گفته بود که انتظار می رود این سفر بر روی دیدار با مقامات دفاعی و همچنین با تسای اینگ ون رئیس جمهور تایوان متمرکز شود.

این پنج قانون گذار قرار است در چهار روز آینده در شرق آسیا حضور داشته باشند و پس از تایوان به ژاپن و کره جنوبی سفر کنند.

سفر این قانونگذاران آمریکایی پس از دیدار مجازی جو بایدن رئیس جمهوری امریکا با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در ۱۵ نوامبر جاری (۱۴ آبان) روی می دهد.

وزارت خارجه چین  روز گذشته نیز به دعوت آمریکا از مقامات تایوانی برای شرکت در نشست مجازی دموکراسی اعتراض و اعلام کرد که قاطعانه با این تصمیم واشنگتن مخالف است.

 "چاینا دیلی" در این خصوص نوشت:  "ژائو لی جیان" سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: فقط یک چین وجود دارد و دولت جمهوری خلق چین  تنها دولت قانونی نماینده تمام چین است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: تایوان بخشی جدایی ناپذیر از سرزمین چین است و چین واحد یک اصل شناخته شده جهانی بوده و این اصل بر روابط بین الملل حاکم است.

این مقام وزارت خارجه چین تاکید کرد: تایوان هیچ جایگاهی در حقوق بین الملل ندارد مگر اینکه بخشی از چین باشد.

وی به واشنگتن هشدار داد و گفت که بازی کردن با آتش درنهایت آتش را به آمریکا خواهد کشاند.

ماه گذشته، وزارت خارجه آمریکا از تشکیل گروه کاری آمریکا و تایوان برای حضور پررنگ ترتایوان در سازمان های بین المللی خبر داد.

آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت؛ در این سال آخرین پادگان نظامی آمریکا در تایوان از این جزیره خارج شد.

ارتش آمریکا سپس در اوایل سال ۲۰۲۰ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می داد نیروهای آمریکایی در حال آموزش سربازان در تایوان هستند. در نوامبر ۲۰۲۰ وزارت دفاع تایوان اعلام کرد نیروهای آمریکایی سربازان بومی را در این جزیره تعلیم می دهند، اما بعدها این خبر را تکذیب کرد.

اگرچه آمریکا  در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار بر چین استفاده کند؛ به ویژه اینکه در دوره ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا این وضعیت تشدید شد و تنش ها میان دو کشور بر سر ارتباط واشنگتن با تایوان افزایش یافت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به تازگی مدعی شد واشنگتن تعهدی محکم به تایوان دارد و ما عمیقا نگران اقدامات قهری چین هستیم.

همچنین نیروی دریایی آمریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.

وبگردی