شهر خبر

دکترین فدرال ریزرو؛ حداکثر اشتغال و ثبات قیمت‌ها

دکترین فدرال ریزرو؛ حداکثر اشتغال و ثبات قیمت‌ها

«جروم پاول» به علت مدیریت خوبش در دوره کرونا بار دیگر به عنوان رئیس فدرال ریزرو آمریکا انتخاب شد. وی اهداف سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا را حداکثر اشتغال و ثبات قیمت ها اعلام کرد.

به گزارش تحریریه، نشریه «اکونومیست» نوشت، «جو بایدن» مدیریت «جروم پاول» بر فدرال رزرو  را برای یک دوره دیگر به عنوان رییس «فدرال رزرو» بانک مرکزی آمریکا تمدید کرد. او تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟

فدرال رزرو در زمان جروم پاول دست به قمار جسورانه زده است. آیا او می تواند آن را ببیند؟ هیچ کس نمی تواند پاول را به ناسازگاری متهم کند. در طول سال گذشته «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو بارها از این عبارت برای شروع کنفرانس های مطبوعاتی خود پس از تعیین نرخ بهره استفاده کرده است: «در فدرال رزرو، ما به شدت متعهد به دستیابی به اهداف سیاست پولی که کنگره به ما ارائه داده هستیم: حداکثر اشتغال و ثبات قیمت ها. این دقیقا همان چیزی است که پاول آن را می‌خواهد: طرح ریزی نوعی کنترل، موضوعی که هر بچه دبستانی می‌تواند آن را درک کند.

پاول بر واکنش های پولی عظیم مربوط به دوره رکود ناشی از کووید ۱۹ نظارت کرده است. فدرال رزرو در طول همه گیری بیماری کووید ۱۹بیش از ۴ تریلیون دلار دارایی خریداری کرده است؛ یعنی معادل ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی، مقیاس اقدامات خود را پس از بحران مالی جهانی کوچک تر کرده و کل ترازنامه خود را به ۸.۳ تریلیون دلار افزایش داده است.

پاول روش برقراری ارتباط توسط فدرال رزرو را اصلاح کرده است و پیام های او به جای اقتصاددانان، آمریکایی های عادی را هدف قرار داده است. او تغییر چشمگیری را در نحوه تفکر در مورد نرخ بهره رهبری کرده است. وی در این روند، ریاست یک قمار جسورانه را بر عهده داشته است که سیاست‌ های پولی بسیار سست را حتی با افزایش تورم نگه داشته است.(سیاست‌ های پولی بسیار سست مانند نرخ ‌های بهره بسیار پایین یا حتی منفی، خرید دارایی‌ ها در مقیاس بزرگ، اعطای وام با سررسید طولانی به بانک‌ ها است که موجب افزایش تورم و به نفع ثبات مالی است).

برای حامیان پاول که تعدادشان هم زیاد است، او آمریکا را از یک فاجعه اقتصادی نجات داد. با این حال برای منتقدان او، پاول آمریکا را به سمت خطر هدایت می‌کند.

این روزها بیشتر گفت وگوها در مورد پاول بر این موضوع متمرکز است که آیا «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده، او را مجددا منصوب خواهد کرد یا خیر. دوره چهار ساله او به عنوان رئیس در فوریه ۲۰۲۲ به پایان می رسد. انتظار می رود بایدن در هفته های آینده اعلام کند که آیا دوره ریاست پاول را تمدید می کند یا جایگزینی را معرفی کرده و به بازارها زمان می دهد تا در صورت وجود تغییر، برای آن آماده شوند.

ترقی خواهان در حزب دموکرات پاول را متهم می کنند که به آرامی قوانینی را که برای ایمن تر کردن سیستم مالی ایجاد شده را از بین می برد. آنان رئیسی را برای فدرال رزرو ترجیح می دهند که در برابر بانک ها سختگیرتر باشد. «لائل برینارد» نامزد مورد علاقه آنهاست.

با این حال، اکثر دموکرات ها و جمهوری خواهان فکر می کنند که پاول در شرایط سخت عملکرد خوبی ارائه داده است. اقتصاد در حال بهبود است و سهام به بالاترین حد خود نزدیک شده است. چرا باید وضعیت را تغییر دهید؟