شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلمان#تاریخ
سبزهای آلمان وزارتخارجه را تصاحب کردند

اولین کابینه ائتلافی در تاریخ آلمان

کدخبر: 457114
سران سه حزب ائتلافی سوسیال دموکرات، سبزها و لیبرال‌ها در برابر خبرنگاران قرار گرفتند و اعلام کردند که مذاکرات ائتلاف آن‌ها به پایان رسیده و راه برای تشکیل دولت آتی آلمان هموار شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، برای اولین بار در تاریخ آلمان، این کشور شاهد تشکیل کابینه‌ای ائتلافی با حضور سه حزب خواهد بود.

موفقیت ائتلاف چراغ راهنمایی

بنا بر گزارش دویچه وله، شب گذشته، سران سه حزب ائتلافی سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) در برابر خبرنگاران قرار گرفتند و اعلام کردند که مذاکرات ائتلاف آن‌ها به پایان رسیده و راه برای تشکیل دولت آتی آلمان هموار شده است. تقریبا دو ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی فدرال و شکست تاریخی محافظه‌کاران ائتلاف معروف به چراغ راهنمایی به رهبری اولاف شولتس جای آنگلا مرکل را پس از ۱۶ سال در قدرت می‌گرد.

EVWjEtkuVqNN

بنا بر این توافق، اولاف شولتس شصت و سه ساله، رهبر حزب سوسیال دموکرات، عهده دار مقام صدراعظمی خواهد شد و وزارت امور خارجه هم به آنا لنا بائربک، رهبر سبزها و وزارت دارایی به کریستیان لیندنر، رهبر دموکرات‌های آزاد می‌رسد. قرار است جلسه رای اعتماد در ماه دسامبر در پارلمان فدرال آلمان، موسوم به بوندستاگ، برگزار شود.

ترکیب کابینه

 سبزهای آلمان، که انتظار پیروزی بزرگ‌تری در انتخابات داشتند، علاوه بر وزارت امور خارجه، وزارت کلیدی «آب و هوا» را هم در اختیار خواهند گرفت. رسانه‌های آلمانی نام این نهاد را به دلیل اهمیت آن «ابر-وزارت» می‌خوانند. حزب سوسیال دموکرات هم علاوه بر مقام صدر اعظم (رئیس دولت)، وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت عمران و مسکن، امور اجتماعی، بهداشت و همکاری را در دولت ائتلافی در اختیار خواهد داشت.

4X3njl4FJGkt

بر همین اساس، سبزها علاوه بر وزارت امور خارجه و آب و هوا، ریاست بر وزارت‌خانه‌های خانواده و کشاورزی را بر عهده می‌گیرند. دموکرات‌های آزاد هم علاوه بر وزارت دارایی، وزارت‌خانه‌های راه و ترابری، دادگستری و آموزش و تحقیقات را در دست خواهند داشت.

پیشرفت برای آزادی، عدالت و پایداری

بر اساس گزارش یورونیوز، این سه حزب سیاسی برنامه‌ای با عنوان «جرات پیشرفت بیشتر اتحاد برای آزادی، عدالت و پایداری» منتشر کردند. چالش محیط زیست و رویارویی با گرمایش زمین، با تعهد سران ائتلاف به پایان دادن به تولید آلاینده‌های کربن تا سال ۲۰۳۰ به جای ۲۰۳۸ جای مهمی در این برنامه دارد.

2rKxZGaAy4uk

دو هدف بنیادین دیگر برنامه دولت ائتلافی، نشان از حضور پررنگ احزاب چپ و راست دارد: قانونی کردن مصرف و فروش کانابیس (ماری‌جوانا) که با اصرار سوسیال دموکرات‌ها و به‌ویژه سبزها تصویب شده و بازگشت به یک سیاست بودجه‌ای سخت‌گیرانه از سال ۲۰۲۳ به بعد که مسلما مهر دموکرات‌های آزاد را بر خود دارد.

دیگر رئوس مهم این برنامه عبارتند از:

- تا سال ۲۰۳۰ آلمان ۸۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین خواهد کرد.

- حداقل دستمزد به ۱۲ یورو در ساعت افزایش می‌یابد.

- ساخت دست‌کم ۴۰۰هزار دستگاه آپارتمان مسکونی در سال که ۱۰۰هزار دستگاه آن در اختیار افراد کم‌درآمد قرار خواهد گرفت.

- از بار مالی مصرف‌کنندگان برق قرار است کاسته شود. از اول ژانویه ۲۰۲۳ تأمین مالی میلیاردی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق اکولوژیک، دیگر از طریق هزینه مضاعف برای مصرف‌کنندگان صورت نخواهد گرفت.

- مسلح شدن ارتش آلمان به پهپادها.

- آزاد شدن کنترل شده کانابیس شاهدانه برای بزرگسالان برای مصرف تفننی در فروشگاه‌های دارای مجوز

- قانون سقف اجاره منازل مسکونی باید تمدید و تشدید شود. در مناطقی که با معضل بازار مسکن روبرو هستند، در طول سه سال تنها می‌توان ۱۱ درصد بر اجاره منازل افزود. تاکنون ۱۵درصد مجاز بوده است.

- تسهیل مالیاتی دورکاری برای کارپذیران باید تا آخر سال ۲۰۲۲ تمدید شود.

nBU2Y6Ww5qEx