شهرخبر
معاون وزیر نیرو اعلام کرد؛

ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور معادل یک درصد تولید برق است

کدخبر: 457094
محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اظهار کرد: ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور در زمان حاضر ۱۰۵ مگاوات و معادل حدود یک درصد ظرفیت تولید برق است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمود کمانی در حاشیه افتتاح ۵۵۸ طرح بسیج سازندگی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: سهم یک درصدی انرژی های تجدیدپذیر از ظرفیت تولید برق کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای پیشرو، رقم بسیار پایینی است.

وی اظهار داشت: تولید پنج درصد برق کشور از انرژی های تجدیدپذیر در برنامه ششم توسعه دیده شده اما تاکنون فقط یک درصد محقق شده است.

معاون وزیر نیرو گفت: در استان اصفهان ۴۲ مگاوات برق از محل انرژی های تجدیدپذیر داریم که حدود ۱۵ مگاوات آن از طریق بخش خانگی تامین می شود و استان اصفهان در این زمینه در کشور پیشرو است.

وی با بیان اینکه ۲۱ درصد برق خانگی تجدید پذیر کشور در استان اصفهان تولید می شود، افزود:  بسیج سازندگی در این زمینه  ۴۰۰ پروژه پنل (سلول) خورشیدی با ظرفیت تولید ۲ مگاوات برق در این استان ایجاد و افتتاح کرد.

معاون وزیر نیرو یادآور شد: تولید ۴۲ مگاوات برق از محل انرژی های تجدید پذیر و پنل خورشیدی در استان اصفهان از مصرف ۲۳ میلیون متر مکعب گاز جلوگیری کرد و چهار میلیون دلار صرفه جویی ارزی بهمراه داشت.

کمانی با بیان اینکه هر پنل خورشیدی حدود پنج کیلو وات برق تولید می کند، اضافه کرد: سهم استان اصفهان در گذشته ۱۳ مگاوات برق خانگی و اکنون با افزایش پنل های خورشیدی به ۱۵ مگاوات رسیده است.

وی سهم اشتغالزایی پنل های خورشیدی را  نسبت به نیروگاه حرارتی بسیار زیاد عنوان کرد و اظهار داشت: بیشترین صرفه تولید برق با پنل خورشیدی، صرفه جویی در مصرف گاز است زیرا هر سه کیلو وات ساعت انرژی تجدید پذیر معادل یک متر مکعب گاز است.

کمانی با اشاره به اینکه وزارت نیرو تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی در کشور را در برنامه کاری خود دارد، گفت: این رقم ۱۰ برابر ظرفیت فعلی و مهمترین ویژگی آن اشتغالزایی است که در حال عقد تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی برای اجرایی شدن آن در سراسر کشور هستیم.

به گزارش ایرنا، بسیج سازندگی کشور با وزرات نیرو برای نصب پنل های خورشیدی تجدید پذیر به طور آزمایشی با ۶ استان وارد کار شده که استان اصفهان بیشترین پنل خورشیدی را تا کنون نصب کرده است.

۵۵۸ طرح شامل ۴۰۰ نیروگاه خورشیدی، ۳۹ طرح اشتغالزایی و ۱۱۹ طرح رفع محرومیت روز پنجشنبه و همزمان با هفته بسیج توسط بسیج سازندگی استان اصفهان به بهره‌برداری رسید.