به گزارش برنا، اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا امروز /پنجشنبه/ با اعلام اعزام نیروهای پلیس و ارتش به جزایر سلیمان ادعا کرد که این نیروها در کشور جزیره‌ای "جزایر سلیمان" در اقیانوس آرام امنیت و ثبات ایجاد خواهند کرد.

خشونت‌ها در جزایر سلیمان از روز چهارشنبه آغاز شد و معترضان در تلاش برای پایین کشیدن نخست وزیر از قدرت ، به ساختمان مجلس در "هونایرا" پایتخت حمله کردند و خواستار استعفای نخست وزیر شدند. هر چند تظاهرات در ابتدا آرام بود اما به تدریج به خشونت کشیده شد و برخی معترضان برای ورود به پارلمان تلاش کردند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره ، موریسون در پاسخ به درخواست "ماناسه سوگاواری" نخست وزیر جزایر سلیمان اعلام کرد که بیش از ۷۰ نیروی امنیتی به آن کشور اعزام خواهد کرد.

 ۲۳ تن از نیروهای پلیس فدرال استرالیا بطور فوری امروز اعزام می‌شوند و ۵۰ سرباز دیگر نیز در روزهای آینده به جزایر سلیمان اعزام خواهند شد. استرالیا و جزایر سلیمان در سال ۲۰۱۷ یک پیمان دوجانبه امنیتی امضا کرده اند که امکان اعزام نیروهای استرالیا را فراهم می‌سازد.

در پی این ناآرامی‌ها مقررات منع آمد و شد برای مدت ۳۶ ساعت اعمال شد، اما روز پنجشنبه معترضان بار دیگر محدودیت‌های اعمال شده را نادیده گرفتند و اقدام به آتش زدن برخی ساختمان‌های دولتی ، یک مقر پلیس و برخی مراکز تجاری کردند.

اعزام نیروهای نظامی استرالیا و اعلام نگرانی شدید سفارت چین

ناآرامی در "چایناتاون" / محله چینی‌ها

بر اساس گزارش‌ها بسیاری از معترضان از جزیره "مالایتا" آمده‌اند که از مدت‌ها پیش در خصوص نادیده گرفته شدن خواسته‌های خود از سوی دولت مرکزی گلایه داشته اند. مردم جزیره مالایتا همچنین به شدت با تصمیم دولت در خصوص رابطه دیپلماتیک با چین مخالف هستند. دولت سوگاواری در سال ۲۰۱۹ روابط دیپلماتیک خود را از تایوان به سمت چین تغییر داد. در همین ارتباط معترضان به دولت جزایر سلیمان به کسب‌وکارهای تحت مالکیت چینی‌ها حمله کرده‌اند.

تنش‌ها بین دولت استانی در مالایتا و دولت مرکزی به رهبری سوگاواری در دو سال گذشته رو به افزایش بوده است که بخش زیادی از این تنش‌ها نیز به روابط با چین و شناسایی دیپلماتیک دولت چین مربوط می‌شود که در جزایر سلیمان تصمیم نامحبوبی است.

در همین حال ، سفارت چین به نوبه خود "نگرانی شدید" خود را به دولت جزایر سلیمان ابلاغ کرده است.

"دانیل سوییدانی" نخست وزیر محلی مالایتا به علت مخالفت‌های خود با سیاست‌های رسمی کشور در قبال چین شناخته شده است. در دوره همه‌گیری کرونا او حتی رابطه دیپلماتیک غیررسمی با تایوان داشته که این اقدام موجب خشم پکن و نیز دولت مرکزی جزایر سلیمان شده است.

اعزام نیروهای نظامی استرالیا و اعلام نگرانی شدید سفارت چین

 

سوگاواری نخست وزیر اطمینان داده که کنترل اوضاع را در دست دارد. رقابت‌های دیرینه بین جزیره‌ها و بخصوص بین "هونایرا" پایتخت و "مالایتا" در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ نیز به اعزام نیروهای صلح‌بانی استرالیا منجر شده است. در سال ۲۰۰۶ نیز در پی انتخابات عمومی شورش‌هایی ایجاد شد و با اتهام مداخله شرکت‌های چینی در انتخابات در آن سال نیز شرکت‌های چینی هدف حمله قرار گرفتند.

در حالی که تنش‌های بین استرالیا و چین نیز در سال‌های گذشته درباره مسائل مختلف از جمله اختلافات تجاری ، اتهام‌های مربوط به منشاء ویروس کرونا و هم‌پیمانی نظامی استرالیا با آمریکا رو به افزایش بوده است ، اکنون باید منتظر ماند و دید آیا نیروهای استرالیایی برای حفظ دولت سوگاواری به جزایر سلیمان رفته‌اند یا هدف آنها کمک به تامین ثبات و امنیت بعد از وقوع نوعی کودتای احتمالی و انتقال قدرت به طرفداران تایوان و مخالفان چین است؟