شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#پژو پارس

قیمت واقعی پژو پارس ۳ میلیون تومان است!

به اعتقاد یک کارشناس خودرو قیمت واقعی پژو پارس ۳میلیون تومان است!

ایران

به گزارش تازه‌نیوز، علی خاکساری که در برنامه‌های رسانه ملی به عنوان کارشناس خودرو معرفی می‌شود و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در رشته اقتصاد است، سخنان عجیبی بر زبان آورد و ضمن اعتراض به نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان که اخیرا اعلام کرده دستور رئیس‌جمهور مبنی بر توقف افزایش قیمت خودرو ۱۰۰۰میلیارد تومان به شرکت‌های خودروسازی ضرر زده و با لحن تهدیدآمیزی به دولت هشدار داده که اگر تا ماه بعد قیمت خودرو افزایش پیدا نکند ۱۰۰۰ میلیارد دیگر ضرر می‌کنیم، گفت: خودرو را با نازل‌ترین کیفیت با ۵۰ برابر قیمت به مردم می‌دهند و جان آن‌ها را تهدید می‌کنند بعد با گستاخی و ادعاهای عجب دولت را تهدید می‌کنند!

به نقل از تحریریه، نعمت‌بخش هنوز پاسخی به خاکساری نداده و نوع محاسبه خود را توضیح نداده است، اما میانگین سالانه ۱۸هزار میلیارد تومانی زیان وارد شده به خودروسازان کشور در ۴ سال اخیر به دلیل قیمت‌گذاری پایین‌تر از قیمت تمام‌شده می‌تواند مبنای این محاسبه باشد، زیرا در ۱۸ دوره فروش سالانه، در هر کدام ۱۰۰۰میلیارد تومان به خودروسازان اصلی کشور زیان وارد می‌شود.

طبق ادعای خاکساری، خودروهای ایرانی ۵۰ برابر قیمت واقعی عرضه می‌شوند که فرموله کردن آن به اجزای ریزتر واقعیات جالبی را درباره سطح دانش کارشناسان خودرو کشور نشان می‌دهد. به عنوان مثال قیمت کارخانه پژو پارس که ۱۵۰میلیون تومان است، ۵۰ برابر قیمت واقعی است پس قیمت واقعیی پژو پارس باید ۳میلیون تومان یا ۲۰۰ دلار باشد! یا پژو ۲۰۶ به جای ۱۲۰میلیون تومان باید ۲٫۴میلیون تومان قیمتگذاری شود! علی خاکساری به جای توجه به اصلاح شیوه‌های سیاستگذاری که باعث شده صنعت خودروی ایران به تولید بنجل‌های ۳۵ سال پیش فرانسه و یا پراید ۳۰ سال پیش کره جنوبی مشغول باشد، به دنبال تحمیل زیان جدید به خودروسازان داخلی با قیمتگذاری‌های مضحک است که زیان این دو شرکت را به ۸۳هزار میلیارد تومان رسانیده و از یک مساله بنگاهداری که راهکارهای مشخصی دارد، بحرانی امنیتی ساخته است.

در صورتی که طرح افزایش قیمت کارخانه لغو نمی‌شد و سیاست مخرب فروش زیر قیمت تمام‌شده تداوم نمی‌یافت، خودروسازان داخلی با عرضه انبوه در قیمت‌های منطقی، باعث می‌شدند قیمت بازار عقب‌نشینی کرده و قیمت کارخانه موجود و متوسط، به جای قیمت کارخانه پایین و ناموجود بنشیند و شاهد ریزش ده‌ها میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار باشیم. اما گزارش‌های غلط نهادهای بی‌ربط و ناآشنا به مساله باعث شد بحران خودرو که از ۴ سال پیش آغاز شده همچنان ادامه یابد.