شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جزایر#شبیه

شرایط سخت پناهندگان در اردوگاه تازه احداث شده در جزایر یونان

  • اخبار اروپا

  • شرایط سخت پناهندگان در اردوگاه تازه احداث شده در جزایر یونان

    یک روزنامه آلمانی در گزارشی از شرایط بسیار سخت و امنیتی در اردوگاه تازه احداث شده برای پناهندگان در جزایر یونان خبر داد که بیشتر شبیه زندان است تا مکانی برای زندگی.

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو آلمان در گزارشی به شرایط بسیار سخت و امنیتی بالا در اردوگاه های جدید احداث شده در جزایر یونان اشاره کرده و نوشت: بعد از فاجعه آتش سوزی در اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان اتحادیه اروپا از ساخت اردوگاه های جدید برای پناهندگان در این منطقه حمایت کرد.

    این اردوگاه های جدید احداث شده در یونان مدرن اما کاملا محصور و دور از شهرها هستند و منتقدان آن ها را به زندانی برای پناهجویان تشبیه می کنند.

    "دانیلا استیورمن"، پرستار ومدیر پروژه پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز در جزیره ساموس یونان هنوز به خوبی وقتی که برای اولین بار اردوگاه پناهندگان تازه ساخته شده در جزیره ساموس یونان را دید به یاد دارد.

    وی در توصیف آن این طور گفت که ما در جاده‌ای در حرکت هستیم و در سمت چپ خود کمپ گسترده پناهندگان را می بینیم که با سیم خاردار احاطه شده و سپس خیابان بزرگی را می بینید که ماشین های پلیس در آن مشغول گشت زنی هستند و بعد از آن حصار بلند بعدی را مشاهده می کنید. وی افزود: من شرایط بسیار آزاردهنده و خفقان آور را در این اردوگاه دیدم که در واقع من را به یاد زندانی در فضای باز می انداخت.

    استیورمن از ماه مارس در این عملیات کار می کند و به منطقه و شرایط اردوگاه قدیمی "واتی" در این جزیره هم اشراف دارد. وی همچنین گفت که اردوگاه قبلی پناهندگان برای اسکان 650 نفر طراحی شده بود و زمانی که وی به آن وارد شد 2500 نفر در آن زندگی می کردند که تا یک سال پیش تعداد آن ها به 4600 نفر هم رسیده بود.

    وی تاکید کرد: شرایط زندگی در این اردوگاه بسیار دشوار بود و مشکلات زیادی در دفع زباله وجود داشت که سبب می شد مردم با موش ها، مارها و عقرب ها در تماس زیادی باشند که مشکلات بهداشتی و سلامت زیادی را برای آن ها ایجاد می کرد.

    وی افزود: از آنجایی که این کمپ بسیار شلوغ بود برخی ها در کلبه های خودساخته و چادر زندگی می کردند. کمبود دوش حمام و توالت هم در این اردوگاه وجود داشت. بارها در این کمپ آتش سوزی هایی رخ می داد چرا که ساکنان برای تهیه غذا و چای به آتش نیاز داشتند. یک محله فقیر نشین در قلب اروپا ایجاد شده بود.

    حالا دولت یونان در واکنش به این شرایط یک اردوگاه پناهندگان در پشت یک کوه و محصور شده با سیم خاردارهای و دروازه های امنیتی را احداث کرده است.

    وزیر پناهندگان یونان در افتتاح این کمپ جدید در جزیره ساموس یونان با حضور معاون دبیر کل اتحادیه اروپا در امور مهاجرت گفت: رویداد امروز نه تنها تعطیلی اردوگاه واتی را نشان می دهد بلکه مرحله ای کاملا جدید را رقم می زند.

    وی تاکید کرد: با کمال خرسندی و رضایت ورود شما به اولین مرکز مدرن، کنترل شده و محصور در جزیره ساموس را خوش آمد می گویم.

    کمپ احداث شده در ساموس به عنوان یک پروژه آزمایشی برای یونان و اتحادیه اروپا محسوب می شود و در ماه های آینده قرار است چهار کمپ دیگر با این مدل در جزایر لسبوس، کوس، خیوس و لروس یونان ساخته شود. اتحادیه اروپا هم حدود 276 میلیون یورو برای این پروژه در نظر گرفته است.

    "استیورمن" اظهار داشت که در واقع پناهندگان در این کمپ مانند زندانی رفتار می شوند. وی افزود: انسان ها برای ورود به این کمپ از یک در بزرگ فلزی عبور می کنند و در طرف دیگر این در پلیس منتظر آن ها است و هر بار که وارد می شوند جیب های آن ها تفتیش می شود. آن ها همچنین با یک فلزیاب مورد تفتیش قرار می گیرند و بعد هم تحت معاینه قرار می گیرند. این شرایط برای من مشابه زندان است.

    از طرفی این اردوگاه جدید به دور از دیگر مناطق مسکونی محلی ساخته شده است و با دهکده بعدی حدود 5 کیلومتر فاصله دارد و رفتن به آن دهکده و بازگشت از آن با اتوبوس برای هر پناهنده 3.60 یورو هزینه دارد که برای بسیاری افراد هزینه بالایی است.

    به گفته مقامات یونانی حصارهای سیم خاردار، کمره های نظارتی، اسکنرهای اشعه ایکس و درهای مغناطیسی "امنیت" را در این اردوگاه جدید پناهجویان در ساموس تضمین کند. در این کمپ می توان تنها با کارت الکترونیکی داخل شد و دارای یک بخش زندان نیز می باشد. فقط بین ساعت 8 صبح تا 8 شب پناهجویان اجازه دارند از اردوگاه خارج شوند.

    گروه های حقوق بشری از این اردوگاه جدید "بسته" پناهجویان شدیدا انتقاد کرده و گفته‌اند که این محدودیت ها برای مهاجران بسیار زیاد است.

    انتهای پیام/