شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
بسته خبری امروز 4 آذرماه 1400

ورود استارتاپ ها به بورس کلید خورد /قطعی گاز در راه است

کدخبر: 457012
اقتصادنیوز: درحالی شرکت های دارویی بورسی هر یک در حال انتشار شفاف سازی نرخ محصولات هستند که سیگنال افزایش نرخ دارویی ها ارسال شده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین رویدادها پیرامون آغاز از سرگیری دور جدید مذاکرات وین در حال انجام است. در این میان اما با دیدار دیروز رافایل گروسی، دبیر آژانس انرژی اتمی ایران، نگرانی غربی ها از به نتیجه رسیدن مذاکرات بیشر شد. گروسی دیروز اعلام کرده بود: آژانس خواهان احیای ظرفیت نظارتی و بازرسی‌ها در ایران است. وی همچنین گفته بود، گفت‌وگوهایم در ایران درباره موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه بود.

شب گذشته هم فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم گفته است: ما آماده‌ایم به توافق بازگردیم و تمامی تحریم‌هایی که با برجام مغایر هستند را برداریم. پس اگر ایران می‌خواهد به توافق بازگردد، راه این کار را در پیش روی خود دارد. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین مدعی شد "نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای" از جانب ایران فرستاده نمی‌شود. در همین حال نیویورک تایمز از احتمال ارائه پیشنهاد آمریکا مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع مسدود شده ایران و اعمال برخی معافیت ها، در ازای تعلیق بخشی از فعالیت های هسته ای خبر داد.

وعده وزیر نفت به مردم

همچنین جواد اوجی، وزیر نفت با بیان اینکه لحظه‌ای در تولید، تأمین و امنیت انرژی کشور کوتاهی نمی‌کنیم، گفت: ماه‌های آینده در بخش صادرات نفت خام و میعانات گازی توفیق‌های بیشتری حاصل می‌شود.

ساماندهی مجدد سهام عدالت

سازمان بورس  هم اعلام کرد: با وجود آنکه آزادسازی سهام عدالت وارد نوزدهمین ماه خود شده است هنوز ابهاماتی در زمینه نحوه فروش، شرکت‌های استانی سهام عدالت، نحوه پرداخت سود و... وجود دارد و به نظر میرسد سازمان بورس از نو درحال طراحی بسته‌ای برای ساماندهی این سهام با ۵۰ میلیون مشمول است.

اخبار صنایع: بخشنامه مهم درباره ارز صادراتی

در خبر مهمی در حوزه صنعت خودرو، هادی طحان، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: طرح سامان‌دهی بازار خودرو در جلسه امروز شورای نگهبان بررسی نشد و رسیدگی به آن به هفته بعد موکول شد. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام «طرح سامان‌دهی صنعت خودرو» را مغایر با سیاست‌های کلی نظام طی نامه‌ای اعلام کرده که ایرادات سابق این هیئت، همچنان به قوت خود باقی است لذا مراتب به مجلس اعلام خواهد شد.

همچنین دیشب در خبری اعلام شد، ابلاغیه بانک مرکزی در عدم الزام شرکتهای عمده صادراتی به فروش ارز صادراتی به قیمت تثبیتی پایه نیما دریافت شد. دیروز شرکتهای پتروشیمی و فولادی و مس جلسه ای داشته اند تا روند پیاده سازی این سیاست جدید بین آنها هماهنگ شده تا ضمن حمایت از حقوق سهامداران شرکتها که عموما بورسی هستند.

در همین حال بند اجرایی بودجه 1400 درباره گاز درحالی منتشر که مصوبه افزایش نرخ گاز خانگی هم ابلاغ شد. براین اساس نرخ گاز صنایع در قانون بودجه ضریبی از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شده است اما در تصویب‌نامه  در یک تبصره گفته شده اگر به مدت ۵ روز میزان ۳۰ درصد مصرف کم شود، به میزان ۱۰ درصد گازبها  به مشترکان تخفیف تعلق می‌گیرد، البته به شرط اینکه مشترکان از سوخت مایع استفاده نکنند. محدودیت مصرف گاز صنایع، به پایتخت هم رسید. شنیده ها حاکی از آن است که شرکت ملی گاز محدودیت در تامین گاز سیمان تهران (#ستران) را به این واحد تولیدی اعلام کرده و قرار است از امشب تامین گاز این واحد سیمانی با محدودیت روبه رو شود. در همین حال احمد مهدوی ابهری، رئیس انجمن صنایع پتروشیمی با این خبر که فاز برخی از واحدهای پتروشیمی از مدار خارج شد، هشدار داده، اگر دوباره این کار انجام شود از طریق قوه قضاییه پیگیری خواهیم کرد. این در حالی است که مصرف گاز بیش از تولید است و به حدود 800 میلیون متر مکعب رسید.مقدار گاز مصرفی بخش خانگی نسبت به زمان مشابه پارسال حدود ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت.این میزان معادل تولید دو فاز پارس جنوبی است.

این در حالی است که مرکز کنترل تولید و مصرف گاز اعلام کرد: از نیمه آبان ماه برداشت گاز را از مخازن ذخیره سازی‌ها شروع کردیم. بر مبنای گزارش این مرکز، مردم هشدارها را جدی بگیرند و در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

گرچه هنوز تکلیف حذف ارز ۴۲۰۰ مشخص نیست اما در آستانه تصمیم‌گیری در این رابطه، سهم واردات اقلام اساسی با ارز ترجیحی تا چند برابر ارز نیمایی سنگین‌تر است، به طوری که فقط ۲۰ درصد ارزش دلاری و حدود ۱۲ درصد حجم واردات این کالاها در سامانه نیما تامین ارز می‌شود. در همین حال محمد هادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد گفته است، از راه‌های کنترل نوسانات ارزی حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی است.در همین حال محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور به وزیر جهاد کشاورزی درباره عرضه مستقیم سه قلم کالای لبنی دستور داد.

اخبار شرکت ها: تپسی وارد بورس می شود

در مهمترین خبر مربوط به شرکت ها، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است: پس از سال‌ها، دولت سیزدهم به وعده ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه جامه عمل پوشاند و شرکت تپسی نخستین شرکتی خواهد بود که نام آن بر تابلوی فرابورس نقش خواهد بست.

دیگر اخبار شرکت ها هم:

#ستران | شرکت ملی گاز محدودیت در تامین گاز سیمان تهران را به این واحد تولیدی اعلام کرده و قرار است از امشب تامین گاز این واحد سیمانی با محدودیت روبه رو شود.

#وبصادر | مرکز امور حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد: دیوان داوری بین‌المللی ضمن رد دفاعیات بحرین، این کشور را ناقض معاهده دوجانبه قلمداد کرد و آن دولت را به پرداخت بیش از ۲۰۰ میلیون یورو غرامت به بانک‌های ملی و صادرات محکوم کرد.

#دسبحان | سبحان دارو از اخذ پروانه تولید دو قلم محصول جدید با برند سبحان دارو در گروه محصولات جامد و تولید و عرضه به بازار دارویی کشور خبر داد.

#شگویا ‌| پتروشیمی شهیدتندگویان پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وقوع حادثه اعلام کرد: متاسفانه بعداز ظهر سه شنبه دوم آذرماه سال 1400 به دلیل حادثه‌ای خارج از خطوط تولید شرکت یکی از کارکنان واحد تعمیرات در حین تعمیر یک دستگاه تهویه (HVAC) به دلیل ترکیدگی دچار مصدومیت شدید شد که علیرغم حضور به موقع تیم‌های امدادی و انجام اقدامات اولیه درمانی، متاسفانه حادثه منجر به فوت وی شد. حادثه مذکور در خارج از محدوده خطوط تولیدی این‌شرکت بوده و اختلالی در تولید این‌شرکت ایجاد نکرد.

#دالبر | البرز دارو اعلام کرد: نرخ فروش تعدای از محصولات این شرکت به جهت پوشش هزینه های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و براساس مجوزات سازمان غذا و داروافزایش یافت.

#شبصیر | علیرغم تقاضای قابل تولیدات قائد بصیر پتروشیمی اعلام کرد: توجه مشتریان در کشورهای هدف جهت صادرات محصولات پتروشیمی قائدبصیر، این شرکت در جهت حمایت از تولید داخلی و رفع نیاز ضروری صنایع پایین دستی، همواره بخش عمده محصولات خود را در داخل کشور عرضه مینماید که در ۶ ماهه اول سال بر این اساس اقدام شد. در مهر ماه سال جاری، این شرکت علاوه بر تامین نیاز داخلی در راستای سیاستهای ارز آوری، اقدام به افزایش تناژ صادرات کرد که این امر منتج به افزایش ۱۶ درصدی تعداد فروش صادراتی دوره یک ماهه منتهی به 1400/07/30 نسبت به کل دوره ۶ ماهه اول سال شده است، و ادامه این روند بستگی به تقاضای داخل کشور و سیاستهای آتی شرکت خواهد داشت.

#لطیف | محصولات کاغذی لطیف درباره پرونده کلاسه  علیه آقای رضا دادلویی که منجر به صدوررأی قطعی له این شرکت در 28 تیر امسال شد، با عنایت به پایین بودن سطح اهمیت مبلغ محکوم به در طبقه بندی آرای قابل افشا قرار نداشت. با توجه به پیگیری های به عمل آمده، محکوم علیه پرونده مذکور با احتساب خسارت تاخیر تادیه محکوم، به پرداخت مبلغ 8.6 میلیارد تومان له این شرکت شد. با توجه به اینکه درسنوات گذشته مبلغ1. 9 میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در حساب ها منظور شده که آثارسنواتی داشته، ما به التفاوت آن آثار مالی مرتبط با سال جاری خواهد داشت.

#شکام | صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز از تضمین تعهدات شرکت پترو پالایش نگر اندیش به مبلغ ۹۱ میلیارد تومان نسبت به بانک ملت (#وبملت) خبر داد.

#خساپا | سایپا 100 درصد از سهام شرکت سایپا گام را از شرکت سازه گستر که 100 درصد سهام آن متعلق به سایپا است، به مبلغ 280.4 میلیارد تومان خریداری کرد. از آنجا که معامله مزبور درون گروهی بوده، تأثیری بر سود و زیان تلفیقی سایپا نخواهد داشت.

#خودرو | میزان حمل واردات کانتینرهای قطعات، مواد اولیه و ورق مورد نیاز خطوط تولید ایران خودرو دو و نیم برابر افزایش یافت.

#لازما | کارخانه های صنعتی آزمایش از دادن طرح توجیهی تولید به وزارت صمت پیرو دستور رئیس جمهورخبر داد.

#تنوین | تامین سرمایه نوین از برنامه واگذاری 2/85 درصد سهام شرکت اعتباری ملل(سهامی عام) بطور عمده و نقد خبر داد.

افزایش سرمایه های جدید

درباره افزایش سرمایه ها هم:

#شفا | شفادارو در مجمع فوق العاده از افزایش سرمایه از 117.9 به 270 میلیارد تومان از محل سود انباشته خبر داد.

#والبر | گزارش توجیهی هیئت مدیره سرمایه گذاری البرز به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 840 میلیارد تومان به 1350 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته ،سایر اندوخته ها به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#کپرور | افزایش سرمایه 400 درصدی فرآوری زغال سنگ پرورده طبس از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#خلنت | گزارش توجیهی هیئت مدیر لنت ترمز ایران به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 13.1 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور  اجرای پروژه های توسعه به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد، ارائه می شود.

#شدوص |  دوده صنعتی پارس اعلام کرد: در مجمع عمومی فوق العاده، درخصوص افزایش سرمایه تا زمان برگزاری مجمع سالیانه افزایش سرمایه فوق نزد اداره ثبت شرکتها به ثبت خواهد رسید. لیکن با توجه به اینکه این شرکت از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) است و طبق روال هر سال جهت تهیه صورت های مالی تلفیقی هلدینگ این شرکت می بایست مجمع عادی سالیانه خود را در اردیبهشت ماه برگزار کند، به اطلاع می رساند با توجه به محدودیت زمانی افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به ثبت نخواهد رسید.

#شراز | گزارش توجیهی هیئت مدیره پالایش نفت شیراز به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 102.7 میلیارد تومان به 1100 میلیارد تومان از محل سود انباشته ،اندوخته طرح و توسعه به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

مجمع دو شرکت بورسی

درباره مجمع شرکت ها:

#سدشت | جلسه مجمع عمومی صنایع سیمان دشتستان در ساعت 10:00 روز شنبه مورخ 1400/09/13 در تهران (میدان ونک- بزرگراه شهید حقانی - بالاتر از کتابخانه مای - ورودی همت غرب،سمت راست - سالن نگین هتل ارم تهران) در ساعت 10 شنبه 13 آذر برگزار می‌شود.

#غپینو | جلسه مجمع عمومی صنعتی پارس مینو با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (کیلومتر 10 جاده مخصوص تهران- کرج مجموعه ورزشی صنعتی پارس مینو) در ساعت 10 یکشنبه 14 آذر برگزار می‌شود.