شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بودجه ۱۴۰۱

جوکار در گفتگو با مهر:

«صندوق توسعه استان‌ها » در بودجه ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شود

«صندوق توسعه استان‌ها » در بودجه ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شود

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تمرکز قدرت در استانداران را اشتباه خواند و گفت: در تمرکز زدایی باید اختیارات در سطح استان بین فرمانداران و مدیران کل توزیع شود.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص اراده دولت برای تمرکززدایی گفت: منابع دولت بسیار محدود است، بودجه ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد اگر این روند ادامه یابد استان‌ها با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر استان، دولتی کوچک است، گفت: اگر به استان اختیارات بیشتری بدهند مدیران استانی می‌توانند در پهنه جغرافیایی خود برنامه‌ریزی کنند که این امر به نفع کشور است.

وی اظهار کرد: در سیستم اداره متمرکز کشور دولت عملا در قبال استان‌ها پاسخگو نیست اما در صورت تمرکز زدایی درآمدهای استان‌ها در پهنه جغرافیایی استان‌ها هزینه می‌شود و دولت سیاستگذار و مدیر خواهد بود.

جوکار با تاکید بر لزوم اصلاح بودجه سال ۱۴۰۱ در راستای تمرکززدایی گفت: در حال حاضر بودجه‌های ملی در اختیار وزارتخانه هاست اما با تمرکززدایی این بودجه‌ها به استان ها واگذار خواهد شد و استان‌ها در مورد اجرای پروژه‌های ملی تصمیم گیری می‌کنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی تشکیل صندوق توسعه برای استان ها را اقدامی مهم خواند و گفت: استان‌ها، ظرفیت‌ها و منابعی دارند که می‌توانند با کمک بخش خصوصی این صندوق‌ها را تقویت کنند، این کار موجب توسعه استان‌ها خواهد شد این صندوق‌ها کمترین وابستگی را به بودجه دولت خواهند داشت و از تکانه‌های اقتصادی آسیب نمی‌بینند. علاوه بر این، رقابت بین استان‌ها برای تقویت این صندوق‌ها ایجاد خواهد شد که می‌تواند منشا ایجاد تحول جدی در توسعه استان‌ها باشد.

لزوم تصویب سازو کار ایجاد صندوق توسعه استان‌ها در بودجه ۱۴۰۱

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بودجه در سال ۱۴۰۱ گفت: ایجاد صندوق‌های توسعه استانی باید در بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب شود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در خصوص پاسخگویی مدیران استانی و وزرا به مجلس گفت: انتخاب، سیاستگذاری و نظارت بر مدیران استانی بر عهده وزراست و امور اجرایی به مدیران استانی واگذار خواهد شد لذا وزرا باید در قبال عملکرد این افراد به مجلس پاسخگو باشند.

تمرکز قدرت در استانداران اشتباه است/ اختیارات در سطح استان بین فرمانداران و مدیران کل توزیع شود

جوکار در خصوص تفویض اختیارات به استانداران گفت: تمرکز قدرت در استانداران نیز اشتباه است باید تمرکززدایی به گونه ای اجرا شود که اختیارات در سطح استان بین فرمانداران و مدیران کل توزیع شود. در صورتی که قدرت در اختیار استانداران متمرکز شود باز هم کارها جلو نخواهد رفت. باید تمرکززدایی به گونه ای باشد که مدیران احساس کنند در توسعه استان ها نقش دارند.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدیران فقط مجری سیاست ها نیستند بلکه باید بتوانند خلاقیت داشته باشند و ایده بدهند تا مسیر توسعه استان ها باز شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای تمرکززدایی نیازی به لایحه جدید نیست، گفت: دولت می تواند اختیارات خود را به استان ها تفویض کند که این امر موجب چابکی قوه مجریه خواهد شد.

وی در خصوص سند آمایش سرزمینی گفت: این سند سال ۹۹ در شورای عالی آمایش تصویب شد البته اشکالاتی دارد که می تواند در ادامه مسیر توسعه استان ها رفع شود. تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به استان ها باید بر اساس سند آمایش و نقشه راه دقیق باشد تا توسعه متوازن در کل کشور محقق شود.