شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#دلار

پیش بینی جذاب از قیمت دلار و سکه ( ۴ آذر )

دیروز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ دلار به روند افزایشی این هفته‌ خودش ادامه داد و وارد کانال ۲۹ هزار تومن شد.

دیروز چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ دلار به روند افزایشی این هفته‌ خودش ادامه داد و وارد کانال ۲۹ هزار تومن شد. اما امروز چه سرنوشتی در انتظار نرخ دلار است؟ معامله گران میدان فردوسی پیش بینی قیمت دلار را بر اساس چه سناریوهایی انجام می دهند؟

 بالاترین قیمت دیروز برای دلار، ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان بود و عصر چهارشنبه اسکناس آمریکایی با قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می شد. با توجه به جو هیجانی افزایش قیمت دلار و نزدیک شدنش به کانال ۳۰ هزارتومان، خریداران جدیدی به بازار مراجعه کردند که البته، با توجه به تعداد کم فروشنده‌ها، حجم معاملات به حد انتظار نرسید.

نکته‌ قابل توجه بازار، افزایش قیمت عجیب صرافی ملی بود. صرافی ملی با قیمت ۲۶ هزار و ۹۴۵ تومان کار خودش را آغاز کرد و با حدود ۸۵۰ تومان افزایش، به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. این در حالی بود که در سه روز گذشته، نرخ صرافی ملی نوسان خاصی را تجربه نکرده بود.

این افزایش قیمت، باعث شد که سود دلار سهمیه‌ای در قیاس با روزهای قبل، کمتر شود و به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. البته باید در نظر گرفت که این سود، کماکان بالاتر از حالت همیشگی است. نکته‌ خیلی عجیب سود دلار سهمیه‌ای را باید در معاملات سه‌شنبه شب جویا شویم که اگر ارز سهمیه‌ای را دریافت می‌کردید و در انتهای شب می فروختید، سودی نزدیک به ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به دست میاوردید. احتمالا همین تفاوت فاحش باعث شد که دیروز، شاهد افزایش قیمت ناگهانی صرافی ملی باشیم.

از نظر گروهی از معامله گران، روند دلار در پایان هفته صعودی است؛ البته این سناریو هم وجود دارد که با توجه به احتمال دریافت پالس‌های مثبت برجامی در ۲ روز پایانی هفته، دلار یک اصلاح یا ریزش را در شروع هفته‌ آینده داشته باشد. اینجا تفاوت‌ معامله‌گران فنی و تجربی مشخص می شود که معامله‌گران فنی به اصلاح، و معامله‌گران سنتی به ریزش اعتقاد دارند.

مهمترین اخبار برجامی در بازار ارز

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت که برای رسیدن به یک توافق خوب و فوری، آماده و جدی هستیم؛ اما آمریکا رفتار متناقضی دارد. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرد که دنیا وقت چندانی برای تعامل با ایران در موضوع هسته‌ای ندارد.

خبرگزاری بلومبرگ هم گفت که آمریکا باید خودش را برای شکست در مذاکرات با ایران آماده کند. از وزارت خارجه آمریکا هم خبر رسیده که اگه ایران هدف مشخصی از مذاکرات وین نداشته باشد، باید به ابزارهای دیگری متوسل شد.

شبکه‌ی ان‌بی‌سی خبر داد که دیپلمات‌های غربی در حال بررسی راه‌های جایگزین برجام برای مقابله با ایران هستند. تحلیل رسانه‌ها از سفر گروسی به ایران هم این بود که با توجه به تاخیر به وجود آمده در کنفرانس مطبوعاتی گروسی، احتمالا این سفر موفقیت‌امیز نبوده است. البته، اکونومیست احتمال داد که در ۶ ماهه‌ اول سال ۲۰۲۲، تحریم‌های نفتی ایران برداشته شوند.

به نظر می آید با توجه به اخباری که بیشتر در بازار ارز مورد توجه قرار گرفته، کماکان انتظارات از نتیجه‌ مذاکرات چندان مثبت نیست و همین جو، تکیه‌گاه برخی از معامله گران برای در نظر گرفتن روند صعودی بوده است.

رفتار ملایم تر در قیمت سکه

سکه در بازار به نسبت دلار ملایم‌تر رفتار کرد و از ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان مسیرش را شروع کرد و به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. در انتهای روز نیز روی قیمت ۱۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان معامله انجام می شد.

همین آرامش سکه، می تواند سناریوی اصلاح دلار را تقویت کند؛ هر چند برای به دست آوردن نقشه‌ میان مدت بازار، باید دست به دامن اخبار قطعی برجامی ماند و تا آن زمان نمی توان به طور قطع، به انتظارات افزایشی کوتاه‌مدت معامله‌گران کفایت کرد.

منبع: اکوایران