وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از تحولات مثبت روابط دو کشور در چند ماه اخیر، اظهار داشت تمهیدات لازم برای اجرایی شدن توافقات اقتصادی دو کشور انجام شده و جزئیات آن در اولین فرصت به طرف چینی ارائه خواهد شد.

امیر عبداللهیان دخالت رژیم آمریکا در امور داخلی چین به بهانه‌های مختلف و تلاش این کشورها برای سیاسی کردن ورزش از جمله با منع دسترسی تیم های ورزشی ایرانی به منابع مالی و تهدید به عدم مشارکت در المپیک زمستانی پکن را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه با تشریح رایزنی های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران با ۱+۴ و سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، تاکید کرد: توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس در این سفر حاصل شده و پیگیر صدور بیانیه مشترک در اولین فرصت ممکن هستیم.

امیر عبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران با اراده کامل وارد مذاکرات وین برای حصول توافق خوب می شود و با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا و عدم پایبندی طرف اروپایی، چنانچه آنها با اراده لازم برای اجرای تعهداتشان وارد مذاکرات بشوند، امکان دسترسی سریع به توافق وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخیر فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران به کابل، اظهار داشت در گفتگو با مقامات طالبان به عنوان هیات حاکمه سرپرستی افغانستان، بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر و باز بودن مرزهای دو کشور برای تامین نیازهای مردم افغانستان تاکید شده است.

وانگ ایی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین نیز در این تماس ضمن دعوت مجدد از همتای ایرانی برای سفر به پکن، بر ضرورت پیگیری ابعاد مختلف روابط تاکید نمود.

وی از سرگیری مذاکرات و سفر مدیرکل آژانس به تهران را مثبت ارزیابی کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد احیای برجام را منصفانه دانسته و مخالفت چین با هر اقدام افراطی در خصوص برجام را مورد تاکید قرارداد.

وزیرخارجه چین بر ضرورت تقویت ابتکار همسایگان برای کمک به مردم افغانستان و استقرار صلح و ثبات در این کشور تاکید و اظهار داشت در این راستا، سومین اجلاس کشورهای همسایه افغانستان در چین برگزار خواهد شد.
وبینار امروز، چهارمین رایزنی بین وزرای خارجه دو کشور در سه ماه اخیر بود.