شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#مخالفت

مهرداد صفرپور دهکردی

اجتماع بزرگ مردمی عدالت خواهان آب در استان چهارمحال و بختیاری

اقشار مختلف مردم استان چهارمحال و بختیاری برای سومین روز متوالی در مخالفت با طرح های غلط انتقال آب بین حوزه ای در استان چهارمحال و بختیاری به صورت مسالمت آمیز تجمع کردند.

مردم چهارمحال و بختیاری با اجتماع در میدان امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون خواستار رسیدگی به مسئله تونل بهشت آباد و گلاب و برقراری عدالت در تخصیص آب شدند. چهارمحال و بختیاری در گذشته ۱۱ درصد از آب کشور را تأمین می‌کرد اما طی ۱۵ سال اخیر به دلیل تغییر اقلیم و بارش‌ها دچار خشکسالی شدید شده است.

سال گذشته چهارمحال و بختیاری به عنوان دومین استان که دچار خشکسالی خشن شده است معرفی شد.

طرح انتقال آب بن- بروجن که در دهه گذشته آغاز شده است و آب شرب نیمی از مردم چهارمحال را تأمین می‌کند به دلیل عدم اعتبار و کارشکنی‌ها تکمیل نشده است.

قابل ذکر است مردم در این اجتماع با سر دادن شعارهایی خواستار اجرای عدالت در تخصیص‌های آب و عدم اجرای طرح‌های فاقد ارزیابی‌های زیست محیطی انتقال آب بهشت آباد و گلاب شدند. چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

هم‌اکنون ۹۶.۱ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی است و این موضوع بر کاهش حجم ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است.