شهرخبر

کمالوندی:

ایران و آژانس درباره چگونگی پیگیری موضوعات مورد علاقه به توافقات کلی رسیدند

ایران و آژانس درباره چگونگی پیگیری موضوعات مورد علاقه به توافقات کلی رسیدند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ایران و آژانس درباره چگونگی پیگیری موضوعات مورد علاقه به توافقات کلی رسیدند و توافق کردند که به رایزنی‌های خود برای تکمیل چارچوب و جزییات تداوم همکاری‌ها ادامه دهند.

به گزارش مشرق، «بهروز کمالوندی» معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص نتیجه سفر روز گذشته «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: آقای گروسی در این سفر علاوه بر دیدار با آقای محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی افزود:‌گفت‌وگوها در فضای سازنده مطرح شد و دو طرف در ارتباط با چگونگی پیگیری موضوعات مورد علاقه به توافقات کلی رسیدند.

کمالوندی یادآور شد: با توجه به فشردگی این سفر که در آستانه نشست شورای حکام صورت گرفته بود و ضیق وقت، طرفین ضمن توافق بر روی کلیات موضوعات مورد نظر، موافقت کردند که به رایزنی‌های خود برای تکمیل چارچوب و جزییات تداوم همکاری‌ها همچنان ادامه دهند.

ایران و آژانس درباره چگونگی پیگیری موضوعات مورد علاقه به توافقات کلی رسیدند

«محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) دوم آذر ماه برای دومین بار ظرف حدود دو ماه و نیم گذشته میزبان «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محل سازمان انرژی اتمی بود. گروسی پس از آن هم به دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه رفت.

ایران و آژانس درباره چگونگی پیگیری موضوعات مورد علاقه به توافقات کلی رسیدند

وی گفت‌وگویش با رئیس سازمان انرژی اتمی را فشرده خواند و گفت: دنبال این هستیم مذاکرات را با ایران ادامه دهیم تا زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم و به نتیجه گیری مثبتی برسیم.

ایران و آژانس درباره چگونگی پیگیری موضوعات مورد علاقه به توافقات کلی رسیدند

مدیرکل آژانس در دیدار با امیرعبداللهیان نیز ضمن تأکید بر رویکرد فنی، حرفه‌ای و بیطرفانه آژانس، سفر خود را نشانه‌ای از اراده برای گفت‌وگو و درک متقابل، حل مسائل و ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران برشمرد و از آمادگی آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی مانده طی ماه‌های آتی در همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

گروسی امروز در وین در نشستی خبری بعد از آغاز نشست شورای حکام در پاسخ به سؤال خبرنگار «پرس تی‌وی» گفت: «مذاکرات (با مقام‌های ایرانی) سازنده و صحیح و حرفه‌ای بود. این یک مسئله است، اما ما نتوانستیم به توافق برسیم. ما باید به توافق برسیم و باید این کار را انجام بدهیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین عنوان کرد: «باید گزارش‌هایی را درباره وضعیت موجود در ایران به شورای حکام ارائه دهم و در عین  حال تعامل و ارتباط با ایران را ادامه می‌دهم تا بتوانیم به این موضوع رسیدگی کنیم این ضروری است که این موضوعات را خیلی سریع حل کنیم. هر اندازه لازم باشد با مقام‌های ایران برای حل این مسائل تعامل می‌کنیم».

گروسی تأکید کرد که همچنان باید گفت‌وگو با مقام‌های ایران را ادامه دهد و در پاسخ به سؤال خبرنگاری در این خصوص گفت: «امیدوارم که مذاکرات با مقام‌های ایران ادامه داشته باشد و حداقل آن این است که من تلاش در این زمینه را متوقف نخواهم کرد و این بسیار حائز اهمیت است».

نشست شورای حکام آژانس از امروز به مدت سه روز به صورت مجازی در حال برگزاری است.

منبع: فارس