شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنج#قیمت#سال گذشته

ترمز گرانی برنج کشیده شد

ترمز گرانی برنج کشیده شد
راساس آخرین آمار اعلام شده ازسوی مرکز آمار ایران، قیمت برنج ایرانی در یک سال گذشته ۶۲ درصد افزایش یافته و از طرفی در یک سال گذشته، انواع برنج خارجی ۲۵ درصد گران شده است. فعالان بازار افزایش هزینه‌های تولید و حمل ونقل و کاهش تولید را از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت برنج داخلی می‌دانند.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ براساس آخرین آمار اعلام شده ازسوی مرکز آمار ایران، قیمت برنج ایرانی در یک سال گذشته ۶۲ درصد افزایش یافته و از طرفی در یک سال گذشته، انواع برنج خارجی ۲۵ درصد گران شده است. فعالان بازار افزایش هزینه‌های تولید و حمل ونقل و کاهش تولید را از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت برنج داخلی می‌دانند.

به گفته این افراد، همچنین ممنوعیت واردات فصلی برنج خارجی در تابستان امسال و نوسان قیمت ارز سبب شد که قیمت انواع برنج پاکستانی و هندی در مشهد افزایش بیابد. عمده فروشان می‌گویند که برنج پاکستانی در خراسان رضوی و مشهد، بیش از سایر استان‌ها و شهر‌ها متقاضی دارد و همین مسئله سبب شده است گرانی این برنج وارداتی در شهرمان، اثری ملموس‌تر بر کاهش تقاضای خرید برنج بگذارد.

وضعیت بازار عمده فروشان

گزارش میدانی شهرآرا از بازار برنج در خیابان مصلی و همچنین چهارراه میدان بار نشان می‌دهد که با وجود آزاد شدن واردات، قیمت برنج‌های خارجی کاهش نیافته است. توزیع کنندگان عمده برنج در خیابان مصلی می‌گویند که هرچند قیمت برنج هندی به دلیل اقبال کمتر در بازار، همواره کمتر از برنج پاکستانی بوده است، در چند هفته اخیر قیمت این نوع برنج نیز در بازار افزایش یافته و به قیمت برنج پاکستانی نزدیک شده است.

یکی از توزیع کنندگان عمده در خیابان مصلی به شهرآرا می‌گوید که هرچند برنج هندی ۱۰ کیلویی با قیمت ۲۰۰ هزار تومان در بازار هم توزیع می‌شود، کیسه‌های ۱۰ کیلویی برنج‌های هندی که برند‌های جاافتاده‌ای در بازار دارند، گران شده و به ۲۸۵ هزار تومان رسیده است، این درحالی است که همین برند‌ها تا چند هفته قبل به قیمت ۲۴۰ هزار تومان عرضه می‌شد. اکنون هرکیسه ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی مرغوب در مشهد به قیمت ۳۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

براساس مشاهده‌های خبرنگار شهرآرا، قیمت برنج خارجی مرغوب تا کیلویی ۵۶ هزار تومان در فروشگاه‌های عمده فروشی رسیده است؛ هرچند که همین نوع برنج در فروشگاه‌های خرده فروشی تا کیلویی ۶۰ هزار تومان نیز عرضه می‌شود. همچنین برنج طارم شمال بسته به کیفیتش در بازار کلی فروش‌ها به قیمت کیلویی ۴۳ هزار تا ۵۶ هزار تومان عرضه می‌شود. برنج فلاح و برنج هاشمی نیز به قیمت‌های کیلویی ۴۷ و ۵۲ هزار تومان عرضه می‌شوند.

همچنین برنج عنبربوی خوزستان در بازار کلی فروش‌ها از کیلویی ۳۳ هزار تومان تا ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت این نوع برنج در ابتدای سال، کیلویی ۲۵ هزار تومان بود. توزیع کنندگان می‌گویند گرانی‌های اخیر سبب ایجاد رکود در بازار برنج شده و تقاضا برای خرید این کالا را کاهش داده است. قیمت مصوب هرکیلو برنج تایلندی ۱۲هزارو۵۰۰تومان، هندی ۱۸هزارو ۵۰۰ و پاکستانی ۲۰هزارو۵۰۰تومان است که در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.

کاهش تقاضا برای خرید برنج

کریم علیجان نژاد از فعالان بازار برنج در مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه افزایش قیمت برنج در ماه‌های پیش سبب شده است تقاضا برای این ماده غذایی کاهش بیابد، می‌گوید: خشک سالی، تولید برنج در شهر‌های شمالی کشور را کاهش داده است. علاوه بر این هزینه‌های تولید در یک سال اخیر افزایش بی رویه یافته است. درکنار این مسئله باید به افزایش هزینه‌های حمل ونقل نیز اشاره کرد. این عوامل درکنار هم سبب شده است قیمت برنج افزایش بی ر ویه بیابد. وی ادامه می‌دهد: این گرانی تأثیر منفی بر بازار گذاشته، به طوری که میزان تقاضا برای خرید برنج ایرانی دست کم ۷۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: با وجود کاهش تولید داخلی، دولت قبل بدون توجه به هشدار‌های فعالان بازار، واردات برنج را در تابستان ممنوع کرد و برنامه مناسبی را نیز برای کنترل قیمت‌ها به اجرا درنیاورد. این مسئله سبب شد قیمت انواع برنج داخلی و خارجی در چند ماه گذشته افزایش بیابد. وی بیان می‌کند: هرساله واردات برنج از ٣١تیر تا ٣١آبان برای حمایت از کشاورزان ممنوع می‌شود، اما امسال واردات حدود دو هفته زودتر از موعد مقرر آزاد شد تا برنج‌های انبارشده در گمرک زود‌تر ترخیص شود. احتمالا با توزیع برنج‌های خارجی وضعیت این نوع برنج نیز در هفته‌های آینده بهتر می‌شود.

گرانی‌ها متوقف شده است

با این حال رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان مواد غذایی مشهد از توقف روند گرانی برنج ایرانی خبر می‌دهد و به شهرآرا می‌گوید: افزایش قیمت برنج در شهر‌های تولیدکننده و شمال کشور، سبب نوسان قیمت این کالا در مشهد شده بود، با این حال اکنون چند هفته‌ای است که روند گرانی برنج داخلی در شهر‌های مبدأ متوقف شده که درنتیجه بازار برنج داخلی در مشهد را نیز به ثبات رسانده است. علاوه بر این وضعیت توزیع برنج داخلی در مشهد بهتر شده است و کمبودی در توزیع این نوع برنج در شهر وجود ندارد. سیدحسینعلی شرف زاده درباره وضعیت برنج خارجی نیز بیان می‌کند: واردات برنج خارجی آزاد شده است، اما رسیدن بار‌های جدید به مشهد مقداری زمان می‌برد. پیش بینی می‌شود که با رسیدن بار‌های جدید، وضعیت توزیع و قیمت برنج‌های خارجی نیز بهتر شود.

افزایش توزیع برنج در مشهد

همچنین مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه توزیع برنج در شهر افزایش یافته است، می‌گوید: با افزایش توزیع برنج‌های داخلی، روند گرانی‌ها که از تابستان شروع شده بود، متوقف شد. امیر دلداری می‌افزاید: ممنوعیت واردات برنج خارجی و افزایش قیمت‌ها در شمال کشور سبب شده بود انواع برنج در مشهد گران شود، اما اکنون این روند متوقف شده است. وی با بیان اینکه بازار برنج در شهر را بازرسان اصناف مدام رصد می‌کنند، می‌گوید: اگر کمبود برنجی در بازار دیده شود، بلافاصله برنج‌های تنظیم بازار در فروشگاه‌های منتخب و زنجیره‌ای توزیع می‌شود، از این رو به شهروندان اطمینان می‌دهیم که آرامش بر بازار برنج حاکم شده است.

توزیع برنج در استان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی هم به شهرآرا می‌گوید: هم زمان با ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور، بالغ بر ۸۰۰ تن برنج تایلندی، پاکستانی و هندی با نرخ مصوب دولتی روانه بازار خراسان رضوی خواهد شد. حمیدرضا نوری می‌افزاید: این برنامه توزیع شامل ۴۵۷ تن برنج پاکستانی به قیمت ۱۹۰ هزار ریال، ۳۰۰ تن برنج تایلندی به قیمت ۱۱۰ هزار ریال و ۴۳ تن برنج هندی به قیمت ۱۷۰ هزار ریال خواهد بود. وی بیان می‌کند: از ابتدای سال تاکنون، نزدیک به ۱۴ هزار تن انواع برنج در بازار استان توزیع شده است.