شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#ایالات متحده

۱۰ میلیاردر ثروتمند روسیه در سال ۲۰۲۱

۱۰ میلیاردر ثروتمند روسیه در سال ۲۰۲۱

علی‌رغم کاهش ارزش روبل و تهدید تحریم‌های ایالات متحده که بر اقتصاد روسیه تاثیر منفی گذاشته است، طبقه میلیاردر روسیه به ۱۱۷ نفر افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، سال ۲۰۲۱ سال خوبی برای ثروتمندان روس بوده است. علیرغم کاهش ارزش روبل و تهدید تحریم‌های ایالات متحده که بر اقتصاد روسیه تاثیر منفی گذاشته است، طبقه میلیاردر روسیه به ۱۱۷ نفر افزایش یافته در حالی که تعداد آن‌ها سال گذشته ۹۹ نفر بوده است.

همچنین مجموع ثروت میلیاردرهای روسی در سال ۲۰۲۱ با افزایشی ۹۹ میلیارد دلاری نسبت به سال گذشته (۳۸۵ میلیارد دلار) به ۵۸۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. بیش از یک سوم از این افزایش ثروت به تنها ۱۰ میلیاردر تعلق داشته است.

 ۱۰ میلیاردری که در صدر ثروتمندترین اشخاص در روسیه قرار دارند، بیش از ۲۲۳ میلیارد دلار ثروت دارند در حالی که این عدد در سال گذشته ۱۵۲ میلیارد دلار بوده است و هر سال نیز هر کدام از آن‌ها ثروتمندتر می‌شوند. ثروتمندترین روس کسی نیست جز الکسی مورداشوف که سهام قابل توجهی در کمپانی‌های فولاد و معدن Severstal و کمپانی NordGold دارنده که در زمینه استخراج طلا فعالیت می‌کند، دارد.

مورداشوف و خانواده اش بیش از ۲۹.۱ میلیارد دلار ثروت دارند که ۱۲.۳ میلیارد دلار بیشتر از ثروتشان در سال ۲۰۲۰ است. ولادیمیر پوتانین و ولادیمیر لیسین به عنوان اولین و دومین میلیارد ثروتمند روسیه در سال گذشته، هر کدام یک پله سقوط کرده و به رتبه‌های دوم و سوم تنزل یافته اند. این کاهش رتبه در حالی است که پوتانین نسبت به سال گذشته ۷.۳ میلیارد دلار بر ثروت خود افزود و لیسین نیز ۸.۱ میلیارد دلار ثروتمندتر از سال گذشته است.

میخایل فریدمن که کنترل کمپانی‌های سرمایه گذاری Alfa Group و LetterOne را در اختیار دارد و رومن آبراموویچ که در زمینه فلزات فعالیت دارد، علیرغم افزایش ثروتشان در سال جاری، جایگاهشان در میان ۱۰ میلیاردر ثروتمند روسیه را از دست داده و جایشان را به پاول دوروف و سلیمان کریموف داده اند. تلگرام اوایل سال جاری از مرز ۵۰۰ میلیون کاربر فعال گذشته است، پس از آنکه تعداد قابل توجهی از کاربران در پی تغییرات ناخوشایند اپلیکیشن واتس اپ، به این شبکه سرازیر شدند.

۱- الکسی مورداشوف و خانواده اش

ثروت خالص: ۲۹.۱ میلیارد دلار

منبع ثروت: فولاد و سرمایه گذاری

مورداشوف که فرزند دو کارگر معدن در دوران شوروی سابق است، سهام دار عمده کمپانی تولید فولاد Severstal است، جایی ه به مدت ۱۹ سال رییس هیئت مدیره بود تا اینکه در سال ۲۰۱۵ از این مقام کناره گیری کرد. ارزش سهام این کمپانی از سال گذشته ۷۲ درصد افزایش یافته که نقش مهمی در ارتقاء رتبه مورداشوف از مقام چهارم به مقام اول ثروتمندترین مرد کشورش داشته است.

۲- ولادیمیر پوتانین

ثروت خالص: ۲۷ میلیارد دلار

منبع ثروت: فلزات

پوتانین به خاطر معرفی طرح بحث برانگیز «وام برای سهام» شناخته می‌شود که به روسی‌های مرتبط با دولت روسیه کمک کرد مالکیت کمپانی‌های دولتی در جریان خصوصی سازی‌های دهه ۱۹۹۰ روسیه را بدست بیاورند. بخش زیادی از ثروت ولادیمیر پوتانین به خاطر افزایش ۳۵ درصدی ارزش سهام کمپانی Nornickel بدست آمده که تولید کننده پالادیوم و نیکل است.

۳-ولادیمیر لیسین

ثروت خالص: ۲۶.۲ میلیارد دلار

منبع ثروت: فولاد و حمل و نقل

لیسین کارش را در حوزه سرمایه گذاری آغاز کرده و به یک گروه سرمایه گذاری پیوست که صادر کننده اصلی روسیه در زمینه آلومینیوم و فولاد تبدیل شده بود. بعد از جدا شدن این گروه در سال ۲۰۰۰، لیسین اکثر سهام کمپانی Novolipetsk Steel را در اختیار گرفت.

۴- واگیت الکپروف

ثروت خالص: ۲۴.۹ میلیارد دلار

منبع ثروت: نفت

الکپروف، کارگر سابق یک دکل نفتی در دریای خزر، در دوران اتحاد جماهیر شوروی به مقام معاونت وزیر نفت رسید، پیش از آنکه مالکیت سه میدان نفتی بزرگ کشور را بدست آورده و در دهه ۱۹۹۰ کمپانی Lukoil را تاسیس کند. او در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از سهام این غول نفتی را در اختیار دارد.

۵-لئونید میخلسون

ثروت خالص: ۲۴.۹ میلیارد دلار

منبع ثروت: گاز و مواد شیمیایی

میخلسون در کمپانی گاز طبیعی Novatek و کمپانی پتروشیمی Sibur با گنادی تیمچنکو شریک است. او کار خود را به عنوان سرکارگر در یک کمپانی ساخت و ساز فعال در صنعت لوله گاز روسیه در منطقه تیومن آغاز کرده بود.

۶- گنادی تیمچنکو

ثروت خالص: ۲۲ میلیارد دلار

منبع ثروت: نفت و گاز

تیمچنکو بخشی از سهام کمپانی گاز Novatek و کمپانی پتروشیمی Sibur Holding را در اختیار دارد. گفته می‌شود که او روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دارد.

۷- آلیشر عثمانوف

ثروت خالص: ۱۸.۴ میلیارد دلار

منبع ثروت: فولاد، تله کام و سرمایه گذاری

عثمانوف در ابتدا با تولید کیسه‌های پلاستیکی به ثروت قابل توجهی دست یافت، زیرا کیسه پلاستیکی کالایی بسیار کمیاب در دوران اتحاد جماهیر شوروی بود. او همچنین از اولین سرمایه گذاران فیسبوک و کمپانی چینی شیائومی بوده، اما بزرگ‌ترین دارایی او ۴۹ درصد سهام غول عرصه فلزات روسیه، کمپانی Metalloinvest، است.

۸- آندری ملنیچنکو

ثروت خالص: ۱۷.۹ی میلیارد دلار

منبع ثروت: زغال سنگ و کود شیمیایی

اولین سرمایه گذاری ملنیچنکو در عرصه صرافی بود که در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد. در حال حاضر، او سهام قابل توجهی در کمپانی تولید کود شیمیایی Eurochem و کمپانی تولید زغال سنگ SUEK دارد.

۹- پاول دوروف

ثروت خالص: ۱۷.۲ میلیارد دلار

منبع ثروت: تلگرام

پاول دوروف که با لقب زاکربرگ روسیه نیز شناخته می‌شود، شبکه اجتماعی VK را در سن ۲۲ سالگی بنیان نهاده و بعد از افزایش ارزش این پلتفرم بود که در سال ۲۰۱۳ دست به تاسیس تلگرام زد. تاکنون دوروف خود هزینه‌های این پلتفرم محبوب را پرداخت کرده، اما قصد دارد استفاده از تلگرام یا بخشی از قابلیت‌های آن را پولی کند.

۱۰-سلیمان کریموف و خانواده

ثروت خالص: ۱۵.۸ میلیارد دلار

منبع ثروت: سرمایه گذاری

کریموف که یک تحصیل کرده اقتصاد است، با سرمایه گذاری در کمپانی‌های رو به ورشکستگی در روسیه آغاز کرد و پیش از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای در عرصه بانکداری کرد که بخش زیادی از ثروت او را به باد داد. اما کریموف با سرمایه گذاری در کمپانی تولید طلای Polyus توانسته ثروت خود را افزایش داده و ضررهای گذشته اش را جبران کند.

منبع: روزیاتو