"سید مهدی حسینی" در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت امریکا و تاثیر آن بر قیمت جهانی نفت گفت: عرضه ذخایر استراتژیک کشورهای مصرف کننده نفت باعت حرکت سینوسی قیمت ‌ها در بازار جهانی نفت می شود به صورتی که زمانی که عرضه نفت در بازار از طریق این کشورها افزایش می‌یابد براساس مدت زمان این عرضه، قیمت نفت در بازار جهانی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: اما تاثیر روانی کاهش ذخایر استراتژیک نفت در بلند مدت باعث می شود بازار نسبت به آن واکنش نشان دهد و قیمت‌ها در بازار روند افزایش به خود بگیرد.

این کارشناس انرژی در خصوص تاثیرعرضه 50 میلیون بشکه ای نفت از طریق ذخایر امریکا بر بازار گفت: این مقدارعرضه نفت تاثیر موقتی در بازار دارد و حجم آن محدود و تنها به اندازه صادرات 5 روزعربستان است. حتی در مقیاس مصرف جهانی نفت که حدود 100 میلیون بشکه در روز است، اگر امریکا تمام این 50 میلیون بشکه را در یک روز عرضه کنند فقط 50 درصد تقاضای نفت جهانی تامین می شود.

حسینی در خصوص واکنش اوپک به آزادسازی ذخایر نفتی آمریکا اظهار داشت: طی سه دهه گذشته عملکرد اوپک در حفظ توازن در بازار جهانی انرژی بسیار مطلوب بوده است. احتمالا با توجه به اینکه طی روزهای گذشته اوپک پلاس درخواست آمریکا را برای افزایش سریع تولید نفت رد کرده است، امریکا سعی دارد با آزادسازی ذخایرنفت خود کشورهای عضو اوپک را تشویق به افزایش تولید کند.

وی تاکید کرد: امریکا نگرانی های بسیاری در خصوص چشم انداز افزایش قیمت نفت خام در بازار دارد. به دلیلی اینکه تغییر شدید قیمت نفت و به دنبال آن افزایش نرخ بنزین و گازوئیل در امریکا باعث نارضایتی های اجتماعی در بین مردم این کشور خواهد شد و حتی تداوم این روند می تواند اقتصاد امریکا را تحت تاثیر قرار دهد و تورم این کشور را تا حد چشمگیری افزایش دهد.

این کارشناس انرژی گفت : پیش بینی می شود افزایش عرضه نفت از طریق ذخایر استراتژیک امریکا و همپیمانان این کشور تاثیر موقتی در بازار داشته باشد و به دلیل شروع فصل زمستان و افزایش تقاضا، روند کاهشی قیمت متوقف شود و در حدود 80 دلار در هربشکه به فروش برسد.