شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بروز#کودکان

نکاتی برای پیشگیری از بروز عفونت ادراری در کودکان

نکاتی برای پیشگیری از بروز عفونت ادراری در کودکان

فوق تخصص بیماری‌های کلیه کودکان درباره عفونت ادراری کودکان و راهکارهای پیشگیری از آنها توضیح داد.

به گزارش مشرق، دکتر ناهید رحیم‌زاده فوق تخصص بیماری‌های کلیه کودکان درباره بروز عفونت ادراری در کودکان اظهار کرد: عفونت ادراری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های میکروبی در کودکان است که شیوع آن بستگی به سن و جنسیت دارد.

عفونت ادراری در دختران شایع‌تر است

رحیم‌زاده افزود: در ۶ ماه نخست زندگی، عفونت ادراری در پسرها شایع‌تر از دختران است و بین ۶ ماهگی تا یکسالگی شیوع این عفونت در هر دو جنس یکسان است ولی بعد از یکسالگی، شیوع عفونت ادراری در دختران نسبتاً بیشتر است به طوری که شیوع این عفونت در دختران سه تا پنج درصد و در پسران حدود یک درصد گزارش شده است.

وی ادامه داد: عفونت ادراری عاملی مهم برای تخریب پیش‌رونده در ساختار کلیه است که عواقب خطرناکی در دوران بزرگسالی دارد؛ از جمله اینکه اگر عفونت ادراری به موقع تشخیص داده و درمان نشود می‌تواند باعث فشار خون، دفع پروتئین و حتی نارسایی کلیه در دوران بزرگسالی شود.

فوق تخصص نفرولوژی کودکان تصریح کرد: اگرچه درصد زیادی از بزرگسالانی که عفونت ادراری دارند دچار عارضه نخواهند شد ولی یافتن افراد مستعد ابتلا و جلوگیری از عوارض این بیماری اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل برخی از کشورها طرح غربالگری عفونت ادراری را در مدارس انجام می‌دهند.

علل شایع بروز عفونت ادراری

وی درباره علل شایع بروز عفونت ادراری بیان کرد: یکی از شایع‌ترین علل عفونت ادراری، برگشت ادرار است؛ وقتی ادرار در کلیه تشکیل و وارد مثانه می‌شود، یک دریچه، یک طرفه عمل می‌کند و نمی‌گذارد ادرار دوباره به کلیه بازگردد؛ در کودکانی که عفونت ناشی از برگشت ادرار دارند، ادرار از مثانه برمی‌گردد و به داخل کلیه وارد و منجر به عفونت ادراری می‌شود؛ این عفونت اگر در کلیه اتفاق بیفتد التهاب ایجاد می‌کند و این التهاب باعث تخریب بافت کلیه می‌شود.

رحیم‌زاده ادامه داد: اگر زمانی که کودکان آموزشِ توالت رفتن می‌بینند، این آموزش‌ها را به درستی دریافت کنند خطر عفونت ادراری در آنها کاهش می‌یابد، یکی از مشکلات، زیاد نگه داشتن ادرار در کودکان است به خصوص در دختران این مسئله دیده می‌شود. نحوه شست‌وشوی پس از اجابت مزاج نیز در بروز عفونت ادراری نقش دارد و شستن باید از جلو به عقب باشد و اگر از عقب به جلو انجام شود، احتمال عفونت ادراری افزایش می‌یابد.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه کودکان خاطرنشان کرد: نکته دیگر نشستن کودکان در تشت و وان است؛ کودکان به دلیل آب‌بازی ممکن است به مدت طولانی در تشت یا وان بنشینند و این امر خطر عفونت ادراری را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

لزوم توجه معلمان مدارس به مشکلات ادراری کودکان

وی با اشاره به لزوم توجه والدین و معلمان مدارس به مشکلات ادراری کودکان تأکید کرد: اگر معلمین اجازه ندهند بچه‌ها در ساعات حضور در کلاس به توالت بروند ریسک عفونت ادراری در آنها زیاد می‌شود؛ توصیه می‌شود بچه‌ها هر دو – سه ساعت مثانه را تخلیه کنند و در فواصل زمانی منظم آب مصرف کنند زیرا عدم تخلیه مثانه، ریسک عفونت ادراری در کودکان را بالا می‌برد. نکته دیگری که می‌تواند منجر به افزایش خطر عفونت ادراری شود یبوست است؛ هر دو- سه ساعت ادرار کردن باعث می‌شود اگر کودکان یبوست داشته باشند نیز این مشکلشان بهبود یابد.

رحیم‌زاده ادامه داد: باید حتماً آموزش‌های لازم به خانواده‌ها به خصوص مادر داده شود؛ والدین کودکانی که سابقه عفونت ادراری دارند باید این امر را به مدیر و معلمین مدارس اطلاع دهند تا معلمان اجازه بدهند دانش آموزان در طول روز آب مناسب دریافت کنند و در فواصل کوتاه به سرویس بهداشتی رفته و مثانه خود را تخلیه کنند.

منبع: تسنیم