شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#امارات#تفاهم نامه

امضای تفاهم نامه میان اردن و امارات با رژیم صهیونیستی در حضور آمریکا

اردن و امارات در خصوص بحران آب و هوایی ، تولید انرژی خورشیدی و ایجاد تاسیسات نمک زدایی آب با رژیم صهیونیستی تفاهم‌نامه مشترک همکاری امضا کردند. جان کری نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی هم در امضای این تفاهم حضور داشت .

امضای تفاهم نامه میان اردن و امارات با رژیم صهیونیستی در حضور آمریکا

به گزارش منیبان، سفارت رژیم صهیونیستی در مصر روز سه‌شنبه در توئیتی اعلام کرد: اسرائیل، اردن و امارات یادداشت تفاهمی برای اقدام مشترک در هر چیزی که مربوط به بحران آب و هوایی، ایجاد انرژی خورشیدی و ساخت تاسیسات نمک‌زدایی آب است امضا کردند.

بر اساس این گزارش در مراسم امضای این تفاهم نامه که در مجتمع اکسپو دبی صورت گرفت، «جان کری» نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی ، «کارین الهرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، «مریم المهیری» وزیر آب و هوا و امنیت غذایی امارات و «محمد النجار» وزیر آب و آبیاری اردن حضور داشتند.

حضور مقام آمریکایی در امضای این توافق یادآور امضای قرارداد سازش میان اسرائیل از یک سو و بحرین و امارات از سوی دیگر در سال گذشته با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا است .

 «عمر سلامه» سخنگوی وزارت آب و آبیاری اردن اعلام کرد که تفاهم نامه امضا شده میان این کشور و رژیم صهیونیستی ورود به یک فرآیند مطالعات امکان سنجی در سال ۲۰۲۲ و برای دسترسی اردن به ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب است. او گفته که امضای این تفاهم‌نامه نه از نظر فنی و حقوقی یک توافق‌ نیست و بدون دریافت این میزان آب توسط اردن اجرایی نخواهد شد.

به گفته سلامه دلیل دریافت این میزان آب به دلیل نیازهای آتی اردن به منابع دائمی آب است که با توجه به رشد جمعیت و افزایش میزان وابستگی به این منابع در بخش‌های صنعت، کشاورزی و دیگر بخش‌ها، این نیازها فزاینده شده‌اند.

او می‌گوید اردن یکی از فقیرترین کشورها از نظر برخوذداری از آب در جهان است و این مساله در کشور هر سال بدتر می‌شود. سلامه گفت که نیاز اردن در سال آینده به آب شرب  به ۴۵ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وبگردی