شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست

حافظ محیط زیست؛

محقق ایرانی از پاپ کورن عایق ساختمان تولید کرد!

محقق ایرانی از پاپ کورن عایق ساختمان تولید کرد!

یک پژوهشگر ایرانی همراه گروهی از محققان آلمانی روشی برای تبدیل پاپ کورن به عایق ابداع کرده‌اند که در مقایسه با نمونه‌های موجود در بازار ارزان‌تر است و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، عایق مناسب هزینه‌های گرمایش خانه‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز کمتر می‌کند. اما حدود ۹۰ درصد عایق از پلاستیک‌های مبتنی بر نفت یا فیبرهای معدنی ساخته می‌شود. این مواد تجدیدناپذیر طی فرایند ساخت، دی اکسید کربن می‌سازند و هنگامیکه ساختمان تخریب می‌شود، آنها به ندرت بازیافت می‌شوند. به این ترتیب میزان آلودگی را افزایش می‌دهند.

در همین راستا یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه گاتینگن از صفحه‌های عایقی رونمایی کرده‌اند که از دانه‌ها پاپ کورن ساخته شده است. این عایق نه تنها گرما را در خود حفظ می‌کند، بلکه در مقابل آتش مقاوم و آب گریز است.

علیرضا خرازی پور استاد قارچ شناسی در این دانشگاه و محقق ارشد پژوهش می‌گوید: فرایند جدید براساس صنعت تولید پلاستیک ایجاد شده و به تولید ارزان تخته‌های عایق زیستی در مقیاس صنعتی کمک می‌کند.

خرازی پور نخستین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی متوجه ویژگی‌های خارق العاده پاپ کورن شد. او می‌گوید: این ماده شبیه پلی استیرن و بسیار سبک بود، اما معایب آن را نداشت. این ماده شیمیایی به محیط زیست خسارت می‌زند و برای انسان خطرناک است.

همچنین این پلیمر در محیط زیست تجزیه نمی‌شود و بسیاری اوقات موجودات دریایی آن را می‌بلعند.

خرازی پور و همکارانش با مطالعه درباره تبدیل پاپ کورن به عایق، به تدریج از یک بسته بندی پاپکورنی به نام آبوکورن (Abocorn) رونمایی کردند. این ماده یک جایگزین گیاهی برای فوم هایی است که در بسته بندی دستگاه‌های الکترونیکی، پنل‌های عایق صوتی و غیره به کار می‌رود.

سپس این گروه از پژوهشگران ساخت عایق ساختمانی را هدف گرفتند. دانشگاه گوتیگن توافقنامه‌ای با گروه Bachl (شرکت تولید کننده مصالح ساختمان سازی) امضا کرده تا از فرایند تولید عایقی که خرازی ابداع کرده، به طور تجاری استفاده کند.