شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#گشایش اقتصادی

در گفت‌وگو گسترش نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد:

قول مهم دو چهره دولت برای گشایش اقتصادی

رضایی‌: آقایان محسن رضایی و مخبر در جلسه ای که در کمیسیون اقتصادی برگزار شد هردو قول داده اند که تا یک ماه آینده گشایشی در اقتصاد ایران رخ دهد.

اقتصاد قول مهم دو چهره دولت برای گشایش اقتصادی

شغل کاذب به نوعی روی دیگری از بیکاری برای جامعه، شناخته می‌شود. در این گونه شغل‌ها اشخاص، در جایگاه و یا موقعیت شغلی که متناسب با تحصیلات آن‌ها و یا مهارت‌های آن‌ها نیست قرار داده شده‌اند. این قبیل مشاغل به این علت که منجر به ارائه خدمت خاص و یا عرضه یک کالا در جامعه نمی‌گردند، به عنوان شغل کاذب شناخته می‌شوند. در این تعریف باید بدانیم مسئله بر خوب یا بد بودن موقعیت شغلی که شخص مذکور در آن مشغول به کار است، نیست؛ بلکه این عدم تناسب بین مهارت‌ها، دانش و آن شغل است که مشکل‌زا می‌شود. شغل های کاذب یکی از مشکلات اجتماعی-اقتصادی بسیار خطرناک برای جامعه محسوب می‌شوند.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با نماینده مجلس یازدهم از حوزه کنگاور، صحنه و هرسین. برای خواندن مشروح این خبر با ما همراه باشید:

علی-رضایی

بیکاری درد دارد

علی رضایی نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: بیکاری در کشور چندین نوع دارد. یکی از انواع بیکاری واقعی است و دیگری بیکاری پنهان. یعنی شخص دارای مدرک ارشد است اما شغل کاذب دارد و در خیایان دست فروشی می کند. آیا مرکز آمار این مشاغل را جز اشتغال حساب می کند؟ ما اکنون بیش از ۳۰ درصد بیکار در جامعه داریم.

عضور کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: بیکاری ناراحت کننده است. درد دارد. نمی شود با آمارهای الکی آن را پوشش داد. اگر بیکاری ۸ درصد است پس این همه نارضایتی به چه علت است؟ الان بیکاری در جوانان با تحصیلات عالیه موج می زند. بنده کسی را می شناسم که فارغ التحصیل دکتری مهندسی مکانیک است اما حاضر است که حتی سرایدار یک شرکت شود. آیا مرکز آمار لبو فروشی را هم شغل حساب کرده است؟ اینها شغل محسوب نمی شود. آمار بیکاری کل کشور بیش از ۳۰ درصد است. در شهرهای کوچک اما آمار وحشتناک است.

رضایی ادامه داد: علاوه بر بیکاری، تبعیض ها آزار دهنده است. اکنون کسانی که دیپلم هستند سرکارند و به فارغ التحصیلان دانشگاهی می گویند دیر آمدی شغل نیست. این امر ناراحت کننده است و علائم نارضایتی در جامعه از اینجا شروع می شود و بعد به سوی سفره مردم می آید. وقتی خانواده ای دو سه فرزند بیکار دارد و پدر درآمدی ندارد، قطعا دچار نارضایتی خواهند شد.

به حرف نیست به عمل است

نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: ما باید اقتصاد را درست کنیم. تنها با حرف زدن نمی شود عمل کرد. نمی توان بیان کرد اقتصاد پیشرفت کرده. بهبود اقتصاد علائمی دارد که در طول حدودا ۱۰۰ روز از روی کار آمدن دولت چیز خاصی ندیدیم. اما ما در مجلس و دولت امیداواریم که اوضاع بهتر شود.

در اقتصاد ثبات نداریم

رضایی گفت: ما در اقتصاد اکنون ثبات نداریم. از سویی قیمت سیمان را کنترل می کنیم اما از آن طرف قیمت برنج افزایش می یابد و این خیلی برای اقتصاد و کشور بد است. آقایان محسن رضایی و مخبر در جلسه ای که در کمیسیون اقتصادی برگزار شد هردو قول داده اند که تا یک ماه آینده گشایشی در اقتصاد ایران رخ دهد.

نماینده مجلس یازدهم در مورد جلسه کمیسیون اقتصادی و وزیر اقتصاد اظهار کرد: در جلسه ای که با آقای خاندوزی داشتیم. به او گفتیم زمانی که هنوز وزیر نبودید در مورد بورس نظرهای متفاوتی می دادید اما اکنون به شکلی دیگر رقم می خورد. ناگفته نماند که ما در کنار دولت هستیم اما گاهی اوقات مجلس نظر خودش را دارد.

رضایی در پایان درمورد ورود مجلس به بحث اصلاح قانون ۴۱ کار اظهار کرد: این اصلاحیه قطعا به نفع کارگران است و در تدوین حمایت از قانون کار و کارگری کمیسون اجتماعی مجلس مباحثی را دارد که هنوز چکش کاری نشده است.