شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

آماده صعود بورس باشیم یا سقوط؟

تحلیل‌گران خوش‌بین با تکیه بر روندهای درونی بازار و افزایش قیمت دلار در معاملات روز گذشته معتقدند امروز شاخص صعود می‌کند اما تحلیل‌گران بدبین می‌گویند به علت بی اعتمادی سهامداران به بازار، همواره پس از هر جهش شاخص موجی از فروش و خروج از بازار شکل می‌گیرد در نتیجه بازار امروز نزولی خواهد بود.

اقتصاد آماده صعود بورس باشیم یا سقوط؟

برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه ۲ آذر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس ۲۰ هزار و ۱۹۲ واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۳ هزار و ۶۱۲ واحد رشد کرد و در رقم ۳۸۶ هزار و ۹۳۸ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۶۹ واحد بالا آمد و به رقم ۲۰ هزار و ۱۸۷ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۳۴۲ نماد رشد قیمت و ۱۳۷ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۶۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.

سهم‌های صعودی

روز دوشنبه در بورس نماد‌های شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شفن (شرکت پتروشیمی فناوران) و قنیشا (قند نیشایور) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نمادهای شگویا (شرکت پتروشیمی تندگویان)، شکام (شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز) و ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی

در بورس نمادهای سنیر (شرکت سیمان سفید نیریز)، ختور (شرکت رادیاتور ایران) و خلنت (شرکت لنت ترمز ایران) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ریل پرداز نوآفرین (حآفرین)، سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) و آ س پ (آ.س.پ) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضای ۴۱۳ میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات دوشنبه ۱۶ نماد صف فروش و ۶۲ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه ۱۴ درصد کاهش یافت و ۹۵ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۲۰ درصد رشد کرد و در رقم ۵۰۸ میلیارد تومان ایستاد.

سهم‌های پُرتقاضا

 در روز دوشنبه سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) با صف‌ خرید ۲۸۰ میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شستا، نمادهای جم پیلن (شرکت جم پیلن) و آپ (شرکت آسان پرداخت پرشین) بیشترین صف خرید را داشتند.

سهم‌های صفِ فروش

 روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۳۶ میلیارد تومانی داشت. پس از وسخوز، نمادهای وسخراج (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی) و غصینو (شرکت صنعتی مینو) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته پس از دو روز شاخص کل به کانال ۱.۴ میلیونی بازگشت. در حالی که روز شنبه شاخص رقم مهم یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داده بود و روز یکشنبه تا نزدیکی سطح حمایت بعدی –یعنی یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد- پائین رفت، توانست در روز دوشنبه با صعود ۲۰ هزار واحدی بار دیگر به کانال ۱.۴ میلیونی برگردد. روند سه روز گذشته تکرار روندی بود که در بازه طولانی‌تر در آبان ماه دو بار تکرار شده بود و شاخص در کریدور یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد تا یک میلیون ۴۴۰ هزار واحد در نوسان بود. حال این روند در شرایطی تکرار شد که علاوه بر روندهای درونی بازار و عملکرد سطوح حمایت و مقاومت بازار، عوامل بیرونی نیز بر آن تأثیرگذار بوده است. به طوری که از پیش بینی پذیری بازار سهام کاسته است.

از یک سو تائید و تکذیب‌های آزادسازی قیمت‌ خودرو و خبر قطع گاز شرکت‌های فولادی تأثیر کاهنده بر شاخص بورس داشت و از سوی دیگر انتشار خبر افزایش سرمایه شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) تقاضای این نماد بزرگ بورس تهران را افزایش داد به طوری که در دو روز اخیر این نماد صف خرید داشته است.

روز گذشته علاوه بر رشد شاخص‌های بازار، پس از دو روز شاهد ورود پول حقیقی به بورس بودیم و سرانه خرید حقیقی بیشتر از سرانه فروش حقیقی بود. همچنین معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای ۴۱۳ میلیارد تومانی بسته شد که بیشترین رقم در دو هفته اخیر است.

بنابراین تحلیل‌گران خوش‌بین با تکیه بر روندهای درونی بازار معتقدند فاکتورهای عملکردی بازار سهام نشان از میل به صعود در بازار دارد. در مقابل تحلیل‌گران بدبین با استناد به روند میان مدت بورس در یک ماه اخیر معتقدند شاخص در یک کریدور ۵۰ تا ۶۰ هزار واحدی نوسان می‌کند و سطوح مقاومت و حمایت بازار که مقادیر کمینه و بیشینه این کریدور را می‌سازند بسیار قدرتمند هستند، در نتیجه شاخص در این محدوده نوسان می‌کند و در میان مدت خبری از روند صعودی نخواهد بود.

تحلیل‌گران خوش‌بین با تکیه بر روندهای درونی بازار و افزایش قیمت دلار در معاملات روز گذشته معتقدند امروز شاخص صعود می‌کند اما تحلیل‌گران بدبین می‌گویند به علت بی اعتمادی سهامداران به بازار، همواره پس از هر جهش شاخص موجی از فروش و خروج از بازار شکل می‌گیرد در نتیجه بازار امروز نزولی خواهد بود.

منبع: اکو ایران