شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#داعش#آمریکا#تحریم#افغانستان#وزارت

آمریکا ۴ افغانستانی را به اتهام همکاری با داعش تحریم کرد

آمریکا چهار افغانستانی را به اتهام همکاری با داعش تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا نام چهار شهروند افغانستان را به اتهام همکاری با گروه تروریستی داعش در فهرست تحریم های خود قرار داد.

به گزارش مشرق، تارنمای وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که  چهار شهروند افغانستان را به اتهام همکاری با شاخه خراسان گروه تروریستی داعش در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

بر اساس اعلام دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، اعظم سلطان عزیز، غفاری صناع الله، خالوزای عصمت الله و رجب مولوی به اتهام همکاری با شاخه خراسان گروه تروریستی داعش به عنوان تروریست جهانی شناخته می شوند.

« دبورا لیونز » فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان در این گزارش اضافه کرد طالبان نیز اقدام به بازداشت و کشتن تعدادی از جنگجویان منسوب به داعش کرده است و نتوانسته جلوی گسترش این گروه را بگیرد.

وی تصریح کرد جامعه بین الملل باید توجه بیشتری به حضور داعش در افغانستان نشان دهد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در ادامه این گزارش با بیان  اینکه  طالبان قادر به ریشه کنی وجلوگیری از فعالیت داعش در افغانستان نیست، اضافه کرد داعش پیش از این  تنها در چند استان افغانستان حضور داشت اما این گروه با گسترش فعالیت هایش ،تعداد عملیات هایش را  از ۶۰ حمله در سال ۲۰۲۰ به ۳۳۴ حمله افزایش داده است.

آمریکا که در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ برابر با ۱۵ مهرماه ۱۳۸۰ با دستاویز جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله و طالبان را سرنگون کرد؛ با قدرت گرفتن دوباره این گروه، جو  بایدن به این اشغالگری نظامی ۲۰ ساله  که خفتی بدتر از جنگ ویتنام به همراه داشت، پایان داد.

دولت بایدن درحالی اعلام پایان جنگی بی سرانجام را سر داد که پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره‌ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی‌ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان به اجرا در آمد.

بنابر برخی آمار، در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره‌ای در برنداشت، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

شاخه خراسان گروه سلفی- تکفیری  داعش در افغانستان فعال شده است و در چند ماه اخیر بر شدت حملات خود که به صورت عمده به شکل انتحاری انجام می شود، افزوده است. حملات تروریستی چند هفته اخیر به چند تجمع در مساجد این کشور و همچنین انفجار فرودگاه کابل از نمونه اقدامات این گروه در افغانستان است که موجب کشته شدن صدها انسان بیگناه شده است.

منبع: ایرنا