شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن

اطلاعات دارویی| واکسن گارداسیل؛ کاربرد، بهترین زمان برای تزریق و عوارض جانبی

اطلاعات دارویی| واکسن گارداسیل؛ کاربرد، بهترین زمان برای تزریق و عوارض جانبی

واکسن گارداسیل در حقیقت رایج‌ترین نوع از واکسن‌های HPV است که برای پیشگیری از سرطان گردن رحم مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش بهداشت نیوز، این واکسن برای پیشگیری از ویروس‌های پاپیلومای انسانی به ویژه ویروس‌های تیپ ۶،۱۱، ۱۶ و ۱۸ کاربرد دارد. در حالت کلی تزریق این واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های خطرناکی مانند زگیل تناسلی و انواع سرطان رحم توصیه شده است.

هر چند که بسیاری از افراد تصور می‌کنند واکسن گارداسیل برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌شود، اما این واکسن تاثیری در روند درمان زگیل تناسلی ندارد، ولی می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها محافظت کند.

ویروس HPV چیست؟
ویروس‌های پاپیلومای انسانی در حقیقت عفونتی است که از طریق تماس مستقیم پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این نوع از ویروس بیشتر از طریق تماس جنسی، دهان، گلو و یا اندام تناسلی منتقل می‌شود.

در برخی از منابع، ویروس HPV به عنوان عفونت جنسی منتقل شونده شناخته می‌شود. زیرا در صورتیکه این عفونت کنترل نشود، می‌تواند منجر به تشکیل زگیل تناسلی و یا سرطان رحم یا مقعد شود و عواقب غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل
بهترین زمان برای تزریق این واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی فرد است. از این رو معمولا توصیه اکید شده است که افراد در بازه سنی ۹ الی ۲۶ سالگی نسبت به تزریق آن اقدام کنند. البته این واکسن تا سن ۴۵ سالگی نیز بسته به شرایط می‌تواند توسط بیمار دریافت شود.

این واکسن معمولا طی یک دوره هشت ماهه و در سه نوبت دریافت می‌شود. اما در حالت کلی نظر متخصص در خصوص بهترین زمان تزریق آن برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

نکته مهمی که در تزریق واکسن گارداسیل باید مورد توجه قرار گیرد این است که این واکسن به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری و شیردهی و یا افراد داری نقص سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیرات واکسن گارداسیل بر زگیل تناسلی
تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که تزریق این واکسن می‌تواند در برابر ویروس‌های ایجاد کننده زگیل تناسلی مقاومتی در بدن ایجاد کند. از این رو احتمال ابتلا به زگیل تناسلی برای افرادی که واکسن گارداسیل تزریق کرده‌اند، تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

البته توجه داشته باشید که این واکسن نقشی در درمان زگیل‌های تناسلی ندارد و تنها می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد.

آیا تزریق واکسن گارداسیل می‌تواند جایگزین مناسبی برای چکاپ‌های دوره‌ای خانم‌ها شود؟
نکته قابل توجهی که در مورد واکسن گارداسیل وجود دارد این است که تزریق این واکسن به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای تست پاپ اسمیر یا غربالگری سرطان دهانه رحم باشد.

بنابراین تنها در صورتی باید به استفاده از آن اکتفا شود که هدف پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند زگیل تناسلی و پیشگیری از بروز ضایعات سرطانی است.

آیا آقایان نیز می‌توانند واکسن گارداسیل دریافت کنند؟
هر چند در بسیاری از منابع استفاده از این واکسن به خانم‌ها توصیه شده است، اما آقایان نیز می‌توانند بنا به صلاح دید پزشک در بازه سنی ۱ الی ۲۱ سال نسبت به دریافت این واکسن اقدام کنند.

تنها نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که بهتر است دریافت واکسن طبق نظر و دستور پزشک انجام شود. از این رو دریافت این واکسن به صورت خودسرانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی واکسن گارداسیل شامل چه مواردی است؟
هر دارویی در کنار ویژگی‌های مثبت خود، می‌تواند تاثیرات و عوارض سوئی را نیز در پی داشته باشد. واکسن گارداسیل نیز از این امر مستثنی نیست.

به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند، فرد بلافاصله پس از تزریق محل را ترک نکند. تحت نظر بودن بیمار نیم ساعت بعد از تزریق واکسن می‌تواند کنترل عوارض این واکسن را بسیار ساده‌تر کند.

عوارض جانبی و تاثیرات این واکسن نیز در موارد نادری ممکن است به صورت یکی از علائم زیر بروز پیدا کند:

تورم، قرمزی و یا درد در محل تزریق
این عارضه یکی از شایع‌ترین عوارض واکسن گارداسیل است که معمولا ظرف مدت چند روز از بین می‌رود.
سردرد
این مورد از عوارض واکسن نیز معمولا گذرا است و معمولا طی چند روز از بین می‌رود.
افزایش دمای بدن و احساس تب و لرز
این عارضه در صورت تداوم باید پیگیری و برطرف شود.
حالت تهوع
در صورتیکه حالت تهوع تنها برای مدت کوتاهی پس از تزریق در فرد ایجاد شود، جای نگرانی نیست. اما در صورتی که ادامه پیدا کند، نیاز به پیگیری خواهد داشت.
تنگی نفس و اختلالات تنفسی
در موراد بسیار نادر، ممکن است فرد پس از دریافت آن با اختلالات تنفسی مواجه شود.
احساس درد در بازوها، دست‌ها و پاها
این عارضه نیز یکی از نادرترین تاثیرات واکسن گارداسیل است که درصد بسیار کمی از افراد با آن مواجه می‌شوند.
سرگیجه و ضعف
در صورتیکه پس از دریافت این واکسن حالت ضعف و سرگیجه دارید، بهتر است در اسرع وقت حالات خود را با پزشک در میان بگذارید.
خارش و کهیر پوستی
هر چند بروز مشکلات پوستی پس از تزریق واکسن یکی از عوارض نادر واکسن گارداسیل است. اما برخی از افراد ممکن است با این مشکل مواجه شوند. که مشورت با پزشک و انجام راه‌های پیشگیرانه می‌تواند در این خصوص موثر باشد.
 

آیا تزریق واکسن گارداسیل می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت شود؟
تاثیرات این واکسن در بدن افراد متفاوت از یکدیگر است. اما به هر حال ممکن است این واکسن نیز مانند سایر داروها در موارد نادری سبب ایجاد حساسیت شود. از این رو بهتر است در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر پس از تزریق واکسن بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید:

احساس ضعف
داشتن احساس سرگیجه و سبکی سر
مشکلات تنفسی
خس خس سینه
افزایش ضربان قلب
عرق سرد
سردرگمی و گیجی
اضطراب
از دست دادن هوشیاری

منبع: darmankade