شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سفارت ایران

آیا ایران قصد بازگشایی سفارت در کابل را دارد یا خیر؟ | شروط بازگشایی سفارت ایران در کابل

«افغانستان فعلا در یک دوره انتقال است و همسایگان باید کمک کنند تا آنجا یک ثبات سیاسی بر قرار شود. فعلا اولویت ما مردم افغانستان است به ویژه اینکه بحث سرما در پیش است و سوخت، غذا، سلامتی و امنیت مردم افغانستان اولویت ماست. افغانستان در یک مرحله گذر است و باید یک ثبات سیاسی قابل اعتنا ایجاد شود.»

 آیا ایران قصد بازگشایی سفارت در کابل را دارد یا خیر؟ | شروط بازگشایی سفارت ایران در کابل

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس، مطرح کرد: «اولویت مردم افغانستان است. باید ببینیم مصلحت مردم چیست و در جهت مصلحتی که خود مردم افغانستان پیگیری می‌کنند ما هم کمک می‌کنیم.»

محمود عباس‌زاده مشکینی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران قصد بازگشایی سفارت در کابل را دارد یا خیر، گفت: «افغانستان فعلا در یک دوره انتقال است و همسایگان باید کمک کنند تا آنجا یک ثبات سیاسی بر قرار شود. فعلا اولویت ما مردم افغانستان است به ویژه اینکه بحث سرما در پیش است و سوخت، غذا، سلامتی و امنیت مردم افغانستان اولویت ماست. افغانستان در یک مرحله گذر است و باید یک ثبات سیاسی قابل اعتنا ایجاد شود.»

وی ادامه داد: «آنچه جمهوری اسلامی پیگیری می‌کند، تحقق اراده مردم افغانستان است. نشست‌هایی هم برگزار شده که آخرین نشست در ایران بوده است همچنین نشست بعدی هم احتمالا برگزار شود. فعلا که در دوره انتقال هستیم و اولویت ما مردم افغانستان است که آسیب نبینند. این مورد در زمان خاص خودش پیگیری می‌شود.»

این نماینده مجلس درباره شروط بازگشایی سفارت ایران در کابل، عنوان کرد: «به تحقق اراده مردم بستگی دارد. فضای گفت و گو بین تمام اقوام و مذاهب در افغانستان از این نظر که یک کشور متنوعی است، باید شکل گیرد. کما‌ اینکه جمهوری اسلامی هم کمک می‌کند تا این فضای گفت و گو بین گروه‌ها ایجاد شود ویک دولتی به نمایندگی از اکثریت مردم، بتواند شکل گیرد و کار کند. تمام تلاش جمهوری اسلامی این است و با همسایگان هم همین راهبرد را پیگیری می‌کند. ما باید زمان داشته باشیم تا این اتفاق در افغانستان بیافتد.»

عباس‌زاده درباره اینکه آیا ایران تصمیمی برای حمایت از گروه‌های مقاومت مردم افغانستان دربرابر طالبان دارد، بیان کرد: «اولویت مردم افغانستان است. بالاخره ما که نمی‌توانیم کاسه داغ‌تر از آش شویم. باید ببینیم مصلحت مردم چیست و در جهت مصلحتی که خود مردم افغانستان پیگیری می‌کنند ما هم کمک می‌کنیم. کار ما بستگی به درخواست و انتظارات آنان بوده است.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه خواست و انتظارات مردم افغانستان چه بوده است، مطرح کرد: «انتظار داشتیم بعد از 20 سال اشغال افغانستان توسط امریکا حداقل زیرساخت‌های امنیت را در آنجا ایجاد می‌کردند تا مردم این کشور آنقدر اذیت نمی‌شدند. عمده‌ترین گلایه و انتقاد ما به امریکایی‌ها هم همین مسئله بود. با وعده‌هایی 20 سال این کشور را اشغال کردند درحالیکه اشغال‌گر هم یک ماموریت‌هایی دارد و مردم و سازمان‌های بین‌المللی هم انتظاراتی دارند و باید مسئولیت قبول می‌کردند. آنها قرار بود زیرساخت‌های امنیت را فراهم کنند که متاسفانه این کا را انجام ندادند. آنچه برای ما در شرایط فعلی اهمیت دارد، امنیت مردم افغانستان است و در همین راستا تلاش می‌کنیم.»

 

منبع: انتخاب