شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#طالبان#دستورالعمل#خود#اعلام#کرد+جزییات

طالبان دستورالعمل جدید خود را اعلام کرد+جزییات

وزارت امر به معروف طالبان بدنبال تنش لفظی بین محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی و فیض الله جلال استاد دانشگاه در یک میزگرد تلویزیونی، دستورالعمل‌های جدیدی را منتشر کرد.

طالبان دستورالعمل جدید خود را اعلام کرد+جزییات

به گزارش منیبان؛ دیروز یکشنبه میزگردی با حضور محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان و فیض الله جلال کارشناس امور سیاسی و استاد دانشگاه کابل برگزار شد که گفت و گوها در ادامه منجر به تنش شد و در رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها واکنش زیادی داشت. بدنبال آن وزارت امر به معروف طالبان دستورالعمل جدیدی را منتشر کرد که نگرانی فعالان رسانه‌ای را در پی داشت.

هرچند هنوز مشخص نیست که این دستورالعمل در ارتباط با این برخورد لفظی بین یک مقام طالبان و استاد دانشگاه باشد، اما در این دستور ۸ ماده‌ای گفته شده است که افراد حق ندارند در رسانه‌ها به کسی اهانت کنند.

وزارت امر به معروف طالبان همچنین اعلام کرده است رسانه ها باید از انتشار سریال و فیلم‌هایی که زنان در آن نقش بازی کرده اند، خودداری کنند و خبرنگاران زن نیز حجاب اسلامی را رعایت کنند.

همچنین توصیه شده است که نباید سریال‌هایی پخش شود که در آن افراد عادی در نقش انبیاء و صحابه نقش ایفا کند و از پخش سریال و فیلم‌هایی در آن بدن نیمه برهنه مردان نمایش داده شود، جلوگیری خواهد کرد.

در این دستور ۸ ماده ای رعایت شعائر اسلامی و دینی مورد تأکید قرار گرفته و بخش‌هایی از این دستورالعمل نگرانی حامیان رسانه‌ها را در پی داشته است.

«جواد مجددی» از اعضای اتحادیه خبرنگاران به رسانه‌ها گفت که هرچند لحن وزیر امر به معروف طالبان دستوری نبوده اما در این دستورالعمل رسانه‌ها را ملزم به اجرای آنها می ‌کند.

وی افزود: اگر موارد گفته شده در این دستورالعمل اجرایی شود، تلویزیون‌ها با کمبود محتوا مواجه خواهند شد و بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی در داخل افغانستان مسدود می ‌شوند، زیرا بیشتر تلویزیون‌های خصوصی از طریق پخش آگهی های بازرگانی درامد کسب می کنند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان هم در گزارش هفتگی خود از کاهش کارمندان رسانه‌ای و وضعیت اقتصادی نابسامان رسانه‌ها هشدار داده و وضعیت را تکان‌دهنده توصیف کرده‌است.

کمیته مصونیت خبرنگاران در گزارش دیروز خود گفته ‌است که در هفته گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره وضعیت آزادی بیان، خبرنگاران و رسانه‌ها دریافت کرده اند.

این منبع گفته است که خبر مثبت هماهنگی خبرنگاران با ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ طالبان بوده و خبر منفی این است که با گذشت هر روز تعداد کارمندان رسانه‌ها کاهش می یابند و وضعیت نا بسامان اقتصادی رسانه‌ها هنوز هم تکان‌دهنده است.

این کمیته گفته‌ است که در هفته گذشته، خانواده رسانه‌ای افغانستان یک عضو خود را از دست داد و «کامران ابراهیمی» گوینده سابق تلویزیون خصوصی نور که می ‌خواست به ایران برود، بر اثر واژگونی خودرو حامل‌اش در استان فراه جان داد.

وبگردی