به گزارش برنا، سرگئی لاوروف روز دوشنبه پس از دیدار با «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی وی در مسکو در جمع خبرنگاران گفت: ما امیدواریم و دلیل داریم که نخست وزیر لبنان و تیم وی می تواند از عهده برقراری ثبات این کشور برآید و آن را از وضعیت بحرانی اجتماعی و اقتصادی عمیق خارج سازد. 

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه بازیگران خارجی سعی دارند در امور داخلی لبنان دخالت کنند، تصریح کرد: لبنان نباید مثل سوریه محل تسویه حساب های کشورهای دیگر شود. 

لاوروف افزود: معتقدیم که اینگونه اقدامات (مداخله خارجی) برای کشور لبنان و برای اوضاع منطقه مخرب است.

کارشناسان بر این باورند که آمریکا و عربستان سعودی در امورداخلی لبنان مداخله می کنند و سعی دارند بر فرآیندهای سیاسی در این کشور تاثیر بگذارند.   

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت که با همتای لبنانی خود درخصوص فعالیت شرکت های روسی «روس نفت» و «نوواتک» برای توسعه بخش انرژی لبنان گفت و گو کرد. 

 وی تصریح کرد با بوحبیب درخصوص مشارکت روس نفت در توسعه و مدرن سازی ترمینال بندر بیروت گفت و گو و تبادل نظر کرد. 
لاوروف همچنین گفت که روسیه تصاویر ماهواره ای مرتبط با انفجار بندر بیروت را در اختیار لبنان قرار داده است.

وی افزود: با وزیر خارجه لبنان درباره حضور شرکت های روسی در فرآیند بازسازی بندر بیروت گفتگو کردیم و دعوت همتای لبنانی برای سفر به این کشور را نز پذیرفته ام.

پیشتر وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه ای با توجه به مذاکرات آتی سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه این کشور و «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی وی اعلام کرد: مسکو پیوسته خود را متعهد به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری لبنان کرده است و از تلاش های دولت جدید آن برای خروج از بحران حمایت می کند.

وزارت امورخارجه روسیه، روابط مسکو و بیروت را به طور سنتی دوستانه اعلام کرد و نوشت: توسعه مناسبات دو طرف با تماس های منظم مسکو با ساختارهای دولتی جمهوری لبنان و نیروهای سیاسی پیشرو این کشور تسهیل می شود.