شهر خبر

درباره کریمه؛

سخنان رئیس جمهور بلغارستان، داد واشنگتن را در آورد

سخنان رئیس جمهور بلغارستان، داد واشنگتن را در آورد

اظهارات رئیس جمهور بلغارستان پس از پیروزی در انتخابات این کشور درباره شبه جزیره کریمه به مذاق آمریکایی ها خوش نیامد و موجب موضع گیری واشنگتن شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، اظهارات «رومن رادف» رئیس جمهور بلغارستان که به تازگی دومین دوره ریاست جمهوری خود را با پیروزی قاطع در دور دوم انتخابات تضمین کرده است، انتقاد آمریکا را برانگیخت.

دلیل این امر اظهارات وی در مورد وضعیت شبه جزیره کریمه است که رادف از آن به عنوان بخشی از خاک روسیه یاد کرده است.

سفارت آمریکا در بلغارستان در همین زمینه در بیانیه ای مراتب «نگرانی عمیق» واشنگتن را نسبت به اظهارات رادف مطرح کرده است.

پیشتر رادف در جریان مناظرات انتخاباتی خود بر داشتن روابط عملگرایانه با روسیه تاکید کرده و گفته بود که اتحادیه اروپا باید روند گفتگوها با مسکو را از سر بگیرد.

وی در این رابطه افزوده بود: تحریم هایی که به خاطر کریمه و اوکراین (بر مسکو) اعمال شده اند، نتیجه ای در بر نداشته اند.

رئیس جمهور بلغارستان ادامه داده بود که شبه جزیره کریمه در حال حاضر بخشی از خاک روسیه محسوب می شود و «مگر چیزی غیر از این است؟»

حساسیت و انتقاد آمریکا در این زمینه به این دلیل است که همراهی برخی از کشورهای اروپای شرقی با سیاست های کرملین، به ویژه در مسئله کریمه و اخیرا بحران مهاجران و پناهجویان در مرزهای بلاروس و لهستان که از دستاویزهای اصلی واشنگتن برای به چالش کشیدن مسکو هستند، سدی در برابر پیشبرد اهداف خصمانه ایالات متحده است.

همراهی اوکراین با سیاست های واشنگتن در همین راستا صورت می گیرد و این مسئله بهانه ای اصلی برای سرازیر شدن تسلیحات و نیروهای آمریکایی و ناتو به منطقه دریای سیاه شده است.

رابطه کی یف-مسکو از بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و تشدید فعالیت‌های جدایی طلبانه در شرق اوکراین، به شدت پرتنش شده است.

کاخ کرملین روز گذشته طی هشداری اعلام کرد که هر ونه تلاش برای حل مسئله اوکراین و مسائل مرتبط از طریق زور، عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.