شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#نتایج#تعداد#عراق#نتیجه انتخابات

تحولات نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق؛

ابطال نتایج ۱۸ درصد از حوزه‌ها/ بازشماری تعداد بیشتری از آراء

ابطال نتایج ۱۸ درصد از حوزه‌ها/ بازشماری تعداد بیشتری از آراء

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده است که با توجه به تغییرات حاصل شده در نتیجه انتخابات پارلمانی پس از رسیدگی به شکایات واصله، امکان بازشماری تعداد بیشتری از آراء نیز وجود دارد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: «عماد جمیل محسن» عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق سخنانی را در خصوص رسیدگی به شکایات واصله در زمینه نتایج نهایی این انتخابات، مطرح کرد. این عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق در این خصوص گفت: شکایت‌های دریافت شده تأثیر زیادی بر نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق گذاشته است. نتایج نهایی دو روز پس از تصمیم گیری دستگاه قضائی درباره آخرین شکایت دریافت شده، اعلام می‌شود.

این شخصیت عراقی در ادامه اظهارات خود در این زمینه تصریح کرد: واقعیت این است که تغییرات زیادی در نتیجه انتخابات ایجاد شده است. تصمیم هیأت قضائی برای ابطال آرای برخی حوزه‌های انتخاباتی موجب شده است تا نتیجه در برخی مناطق تغییر کند.

مقتدی صدر: نسبت به تغییر نتایج انتخابات هشدار می دهیم

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق به احتمال تغییر در نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور واکنش نشان داد. وی گفت: کمیساریای عالی انتخابات برای تغییر نتایج انتخابات پارلمانی تحت فشار قرار دارد. رهبر جریان صدر گفت که ما نسبت به هرگونه تغییر در نتایج نهایی انتخابات هشدار می‌دهیم.

لغو نتایج ۱۸ درصد حوزه های انتخاباتی

هادی العامری رئیس ائتلاف فتح عراق از لغو نتایج ۱۸ درصد حوزه‌های انتخابات پارلمانی اخیر این کشور خبر داد و تأکید کرد: لغو این حجم از حوزه‌های انتخاباتی، تغییر فاحشی در نتایج انتخابات ایجاد می‌کند.

دفتر العامری امروز با صدور بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: رئیس ائتلاف فتح در دفترش در بغداد با یک هیئت جبهه ترکمانی به ریاست «حسن توران» دیدار کرد. دو طرف در این دیدار تأکید کردند تناقض‌ها در اعلام نتایج و سو مدیریت کمیسیون عالی انتخابات در روند برگزاری آن، در ایجاد آشوب فراگیر در عرصه تحولات سیاسی کشور نقش بسزایی داشت.

در این بیانیه به نقل از هادی العامری آمده است: تصمیم هیئت قضائی برای باطل کردن برخی از حوزه‌های انتخاباتی که در ساعت ۶ روز انتخابات بسته نشدند، به باطل شدن نتایج بیش از ۶ هزار حوزه منجر خواهد شد. همچنین حدود ۴ هزار حوزه به علت اثر انگشت‌های تکراری باطل شده است. این یعنی نتایج ۱۰ هزار حوزه لغو خواهد شد که حدود ۱۸ درصد مجموع همه حوزه‌های رأی گیری در عراق است که شمار آن به ۵۵ هزار حوزه می‌رسد.

جریان صدر: ملغی اعلام کردن نتایج انتخابات بعید است

جریان صدر نسبت به درخواست ائتلاف فتح از دادگاه عالی فدرال برای ملغی اعلام کردن نتایج انتخابات پارلمانی اخیر واکنش نشان داد. ریاض المسعودی عضو جریان صدر در سخنانی پیرامون این موضوع گفت: مغلی اعلام کردن نتایج انتخابات پارلمان کار آسانی نیست و بسیار بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

وی افزود: اینکه برخی از گروه های سیاسی چنین درخواستی را مطرح می کنند به خاطر اعمال فشار در جریان مذاکرات برای تشکیل دولت آینده است. مسعودی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جریان صدر به رای و نظر دستگاه قضایی عراق احترام می گذارد، اما ما بر این باوریم که دستگاه قضایی حکم به ملغی اعلام کردن نتایج انتخابات نخواهد داد. برای اینکه هیچ توجیهی در این خصوص وجود ندارد. به ویژه اینکه انتخابات به شکل سالم و عادلانه ای برگزار شد و تمام شاخص ها هم حاکی از این امر است.

واکنش ائتلاف دولت قانون به برگزاری انتخابات زودهنگام جدید

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نسبت به موضوع امکان برگزاری انتخابات پارلمانی جدید در کشور در صورت لغو نتایج انتخابات، واکنش نشان داد. محمد الصهیود از رهبران ائتلاف دولت قانون در سخنانی پیرامون این موضوع گفت: نمی توان انتخابات زودهنگام را بدون وجود پارلمان و براساس قانون کنونی انتخابات، وجود کمیساریای عالی انتخابات کنونی و وجود دولت کنونی برگزار کرد.

وی گفت: حتی اگر روند تشکیل دولت با مشکل مواجه شود، باز هم برگزاری انتخابات زودهنگام بعید است. صهیود با بیان اینکه تقلب در انتخابات در چند مرحله صورت گرفته، افزود: در نتیجه تقلب انتخاباتی، مردم اعتماد خود را به قانون انتخابات، کمیساریای عالی انتخابات و دولتی که نتوانست از برگزاری سالم انتخابات حفاظت کند، از دست داده اند.

کمیساریای عالی انتخابات: امکان بازشماری تعداد بیشتری از آراء وجود دارد

کمیساریای عالی انتخابات عراق امروز دوشنبه نسبت به موجود امکان افزایش بازشماری دستی تعداد بیشتری از صندوق های رای در روزهای آتی واکنش نشان داد. این کمیساریا اعلام کرد: احتمال اینکه تعداد بیشتری از آراء مورد اعتراض به صورت دستی شمرده شود وجود دارد و چه بسا در چند روز آینده این اتفاق رخ دهد.

وی در عین حال تاکید کرد: بازشماری دستی آراء منوط به صدور حکم از سوی هیات قضایی است و و چنانچه هیات قضایی اعتراضات را رد کند، کمیساریا آراء نهایی انتخابات را اعلام خواهد کرد.

در حال تکمیل…