شهر خبر

ایراندوست: کودایی قوی تر از قبل شده است | هیچ تیمی حاضر به بازی برابر ما نیست!

ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان می‌گوید تیمش بیشتر از اردو به بازی تدارکاتی نیاز دارد اما هیچ تیمی حاضر به برگزاری دیدار دوستانه نیست.

ایراندوست

همشهری‌آنلاین - لیلی خرسند

هیچ تیم آسیایی فعلا حاضر نشده است با تیم ملی فوتبال زنان ایران بازی دوستانه داشته باشد. اردوی شارلوا لغو شده، تیم‌های باشگاهی بازیکن به تیم ملی نمی‌دهند و یکی از مدافعان اصلی تیم ملی هم آسیب دیده و شاید تا 8 ماه دیگر نتواند پا به توپ شود. روحیه دروازه‌بان اول تیم را هم که اردنی‌ها به هم ریخته‌اند. در این شرایط تیم ملی باید تا دی‌ماه خودش را برای جام ملت‌های آسیا آماده کند؛ مسابقاتی که زنان ایرانی برای نخستین‌بار تجربه‌اش می‌کنند. مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی که طبعا از این شرایط راضی نیست در گفت‌وگویی با همشهری به سؤالات ما پاسخ داده است.

*شرایط تیم ملی خوب به‌نظر نمی‌رسد. اردویی که قرار بود در باشگاه شارلوای بلژیک برگزار شود، به‌خاطر مسائل غیرفوتبالی لغو شد. لغو این اردو به تیم لطمه نمی‌زند؟

لغو این اردو خیلی به تیم ما آسیب نمی‌زند، چون قرار بود آنجا یک اردوی ۵ روزه و یک بازی دوستانه داشته باشیم. دغدغه اصلی ما بازی‌های تدارکاتی است. درخواست من از فدراسیون، داشتن بازی دوستانه با کره‌جنوبی، ژاپن، ویتنام و تایلند بود، فدراسیون هم رایزنی‌ کرد اما آنها جواب منفی دادند. امیدواریم در این زمانی که مانده ۳ یا ۴ بازی دوستانه خوب داشته باشیم. فدراسیون با چند کشور دیگر مکاتبه کرده و منتظر جواب آنها هستیم. امیدواریم از ۲۳ تا ۳۰ آذر بتوانیم ۲ بازی دوستانه برگزار کنیم و ۲ بازی هم هفته‌های اول دی و قبل از اعزام داشته باشیم.

*با چه تیم‌هایی بازی داشته باشید، برایتان راضی‌کننده است؟

برای ما بازی‌ با تیم‌های ملی کشورها مهم است؛ تیم‌هایی که حداقل از ما پایین‌تر نباشند. ما با تیم ملی چین باید بازی کنیم که ۸ بار قهرمان جام ملت‌ها شده و در جام‌جهانی و المپیک شرکت کرده است. دوست داریم در جام ملت‌ها از حیثیت ایران دفاع کنیم نه اینکه هفت هشت‌تا گل بخوریم. خوب بازی‌کردن به تدارکات نیاز دارد. تونس یکی از تیم‌هایی است که درخواست بازی با آنها را داده‌ایم. تونس با هند و اردن هم بازی تدارکاتی داشت و هر دوتیم را برد. از نظر رنکینگ هم بالاست.

*امیدوارید جواب مثبت بدهند؟ به هر حال آنها هم نمی‌خواهند با تیم ضعیفی بازی داشته باشند.

ما هنوز داریم تاوان ۲ سالی که از رنکینگ خارج شدیم را می‌دهیم. می‌دانم که فدراسیون به سیزده چهارده کشور ایمیل زده و تلفنی هم با آنها در تماس بوده تا بتواند راضی‌شان کند اما متأسفانه هرکدام بهانه‌ها و دلایل خاص خودشان را داشتند. امیدواریم که حداقل ازبکستان حاضر شود با ما بازی کند.

*هند میزبان جام ملت‌ها و یکی از همگروهی‌های ما با برزیل بازی تدارکاتی دارد.

هند اصلی‌ترین حریف ماست و بازی اول ما با آنهاست. هندی‌ها این هفته در برزیل بازی دارند و یکشنبه هفته بعد با شیلی. آنها تا قبل از شروع جام ملت‌ها ۱۴ بازی تدارکاتی انجام می‌دهند.

*تیم شما از وقتی لیگ شروع شده حتی اردوی خوبی هم نداشته است.

قبل از اینکه لیگ شروع شود همه اردوهای ما منظم بود و همه بازیکنان در اردو بودند. با شروع لیگ طوری برنامه‌ریزی کردیم که ۵ روز بچه‌ها در اردوی تیم ملی باشند و ۱۲ روز در اختیار باشگاه‌ها، اما متأسفانه الان که در اردو هستیم ۲۱ بازیکن را نداریم.

*لیگ می‌تواند به آماده‌شدن بازیکنان کمک کند اما باید نگران مصدومیت‌ها هم باشید. گلنوش خسروی را در لیگ از دست دادید.

برای گلنوش و خودمان که او را نداریم، خیلی ناراحتم. گلنوش بازیکن حرفه‌ای و دفاع خوبی برای تیم بود. احتمالا هم رباط صلیبی و هم مینیسک او آسیب دیده و اگر MRI این مصدومیت را تأیید کند، حدودا ۸ ماه از فوتبال دور می‌ماند. من خودم موافق برگزاری لیگ بودم و هستم، چون مربی باشگاهی بوده‌ام و مشکلات باشگاه‌ها را می‌دانم. سعی کردیم تعامل باشد که نه باشگاه‌ها ضرر کنند و نه تیم ملی. اما نیاز داریم که باشگاه‌ها بیشتر کمک کنند.

*چه انتظاری از باشگاه‌ها دارید؟

تنها انتظارم این است که بتوانیم اردوها را برگزار کنیم. خوب نیست که ۲۱ بازیکن سر تمرین غایب باشند.

*باشگاه‌ها راضی ‌می‌شوند بازیکن بدهند؟

مسئولان فدراسیون جلسه داشتند و قرار است این مشکل را حل کنند. ۱۵ بازیکن دیگر در اردو هستند و تمرینات را با آنها شروع کرده‌ایم. اگر بازیکنانی که دعوت شده‌اند به اردو نیایند، از بازیکنان دیگر استفاده می‌کنیم تا تیم ملی ضرر نکند.

*وضعیت زهره کودایی چطور است؟ اعتراض اردنی‌ها و زدن اتهام جنسیتی، روحیه او را به هم نریخته؟

زهره از نظر روحی خیلی قوی است و من فکر نمی‌کنم این موضوع به او آسیب زده باشد. زهره را در بازی ذوب‌آهن و ملوان دیدم، عملکردش فوق‌العاده بود؛ خونسرد و خیلی راحت کار می‌کرد و چند سیو عالی هم داشت. به‌نظرم زهره نه‌تنها از نظر روحی دچار تزلزل نشده که از این اتفاقات خیلی هم انگیزه گرفته و اعتماد به نفسش بالا رفته است. خودش به من گفت: «خدایی که آن بالا هست می‌داند من چقدر زحمت کشیدم، با این کار اردنی‌ها فهمیدم که عملکردم عالی بود و خواستند من را بزنند.» این خیلی خوب است که او نکته خوب این اتفاق را دید. ما زهره را قوی‌تر از قبل داریم و باید از اردنی‌ها تشکر کنیم.

*زهرا علیزاده را هم به تیم ملی دعوت کردید ولی نیامد. صحبت نکردید راضی‌اش کنید؟

او بازیکن فوق‌العاده‌ای است. اردیبهشت‌ماه‌ در اردوی اول هم خواستم که او در تیم باشد اما گفت نمی‌آید. خیلی تلاش کردیم که راضی‌اش کنیم اما او هم دغدغه‌های خودش را دارد و می‌گوید نمی‌تواند شرایط اردویی را تحمل کند. به‌زور نمی‌توانیم بازیکن را به تیم بیاوریم. با این حال به‌سادگی از او نگذشتیم و برای این اردو هم دعوتش کردیم. باز هم گفت نمی‌آید. ما تلاش کردیم ولی تصمیم با خودش است. امیدواریم بازیکنان حرفه‌ای‌تر باشند. شاید چون فوتبال زنان پخش تلویزیونی ندارد و دیده نمی‌شود، او انگیزه‌ای ندارد. تا حالا نشده بازیکنی در فوتبال مردان از تیم ملی بگذرد.