شهرخبر

دلایل عضو کمیسیون امنیت ملی برای مذاکره نکردن مستقیم با آمریکا

  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت که ایران در مقاطع قبلی فقط در چارچوب ۱+۵ با آمریکایی ها گفتگو کرده است و حاضر نیستیم مذاکره دو جانبه را با طرف آمریکایی بپذیریم.

ابوالفضل عمویی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  برنا، ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با "برگزاری مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا" گفت: مذاکرات ایران در هشتم آذرماه با ۱+۴ برگزار خواهد شد، طرفین مذاکره در این توافق عضو هستند، اما آمریکایی ها از توافق خارج شده  و عضویتی در برجام ندارند. هدف مذاکرات این است که ایران و ۱+۴ به یک شروط مشترک برسند و این شروط جزئی از مذاکرات شود و به طرف آمریکایی هم ارائه کنند، از این جهت وجهی ندارد که مستقیم با آمریکایی ها وارد مذاکره شویم.

او ادامه داد: آمریکایی ها در سوابق خود نشان دادند که از مذاکرات دو جانبه سوء استفاده می کنند. طرف های آمریکایی با مانور دادن در اصل مذاکره سعی دارند جمهوری اسلامی را به این سمت ببرند که ایران در حال نرمش در مواضع خود است، به همین دلیل انجام مذاکره دوجانبه با آمریکا را در شرایط کنونی مفید نمی دانیم. البته ایران در مقاطع قبلی فقط در چارچوب ۱+۵ با آمریکایی ها گفتگو کرده است و حاضر نیستیم مذاکره دو جانبه را با طرف آمریکایی بپذیریم.

ابوالفضل عمویی بیان کرد: طرف آمریکایی نشان داده که در حال حاضر آماده رفع تحریمها نیست. نباید با فرصت ایجاد کردن برای گفتگوی دو جانبه ای بین ایران و آمریکا به این طرف خطاکار امتیاز و جایزه ای بدهیم. 

وی در خصوص تغییرات در شیوه های مذاکره بین ایران و ۴+۱ مطرح کرد: ساختار مذاکرات ثابت و فرمت آن تغییر نخواهد کرد. دور اول مذاکرات آتی که در هشتم آذر بین ایران و ۱+۴ برگزار می شود و در راستای مرور روندهای گذشته است که در این مرور ابتکارات نویی هم مطرح می شود و شیوه های جدیدی برای گفتگو بیان خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان افزود: تغییر ساختار در روند مذاکرات نیاز به پذیرش همه طرفها دارد. در مسیر مذاکرات گذشته نکاتی وجود دارد که طی مذاکرات حل نشده است و همین امر موجب شد تا مذاکرات دردور قبل به نتیجه نرسد. از این جهت پیشبرد مذاکرات نیازمند گفتگو است واین گفتگوها مسیر آینده را روشن می کند .