شهر خبر

دیدار فرزند شهید فخری‌زاده و کشوری با یک بازیگر پیشکسوت


دیدار فرزند شهید فخری‌زاده و کشوری با یک بازیگر پیشکسوت

بعد از مدت‌ها بی‌خبری، نماینده «پیمان جبلی» به همراه فرزند شهید فخری‌زاده و کشوری به دیدار بازیگر سریال "یوسف پیامبر" رفتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش گزارشی منتشر کردیم از بیماری و بستری "اسماعیل سلطانیان" در بیمارستان و بی‌خبری مسئولین فرهنگی کشور از حال و احوالش؛ پس از آن چند رسانه به سراغِ او رفتند و گزارش‌هایی تهیه‌ کردند. 

هنرمندی که این روزها به دلیلِ‌ بیماری در منزل دوران نقاهت را می‌گذراند. کسی حالی از او نمی‌پرسید و گلایه‌هایی داشت که برای شنیدنِ این گلایه‌ها و دغدغه‌ها گوش شنوایی وجود نداشت. هیچ‌کدام از اهالی خانه سینما، صداوسیما، انجمن بازیگران و مدیران مربوطه، خبری نداشتند که او این روزها چه کار می‌کند؟ 

این مرد نجیب، بعد از جراحی روده دوران نقاهت را می‌گذراند و دیگر از آن صدای با صلابت هم خبری نیست. نقش‌ ماندگارش در سریال "یوسف پیامبر" هنوز هم طرفدارهای خودش را دارد. بازی بی‌نظیرش در "وضعیت سفید" و حضورِ مؤثرش در "مرد هزارچهره" قاب‌های خاطره‌ای برای مخاطبین تلویزیون بر جای گذاشته است. اما در میانِ همه این گفت‌وگوها انتظار داشت مسئولی به عیادتش برود و این حرف‌ها و گلایه‌ها را به گوشِ او هم برساند. 

این گزارش‌ها و گفت‌وگوها باعث شد تا نماینده «پیمان جبلی»، حسین قرایی که این روزها دیدار با هنرمندان پیشکسوت را در برنامه‌های روابط عمومی رسانه ملّی قرار داده، با همراهی فرزند شهید فخری‌زاده و شهید کشوری به عیادتِ‌ او برود. 

او در این دیدار به نقش ماندگار «اسماعیل سلطانیان» در سریال "یوسف پیامبر" اشاره کرد که همچنان در ذهن مخاطب باقی مانده است. حسین قرایی همچنین تأکید کرد که ما از طریق خبرها متوجه شدیم که در بستری بیماری هستید؛ به همین دلیل برای عیادت شما با دو دسته گل آمده‌ایم و فرزند شهیدان فخری‌زاده و کشوری وقتی متوجه شدند که می‌خواهم به عیادت شما بیایم با من همراه شدند.

البته روابط عمومی رسانه ملّی در بخشی از این دیدار خاطرنشان کرد که امیدوارم برای پدر این دو عزیز (شهید کشوری و شهید فخری‌زاده) یک سریال ویژه و در شأن ساخته شود.

او همچنین به این نکته اشاره کرد که این کوتاهی از ما بوده از حال پیشکسوتان بی‌خبر بودیم. شما بخشی از شناسنامه فرهنگی ما هستید؛ همان‌طور که شهید کشوری و شهید فخری‌زاده اسطوره‌های ما هستند. امثال شما استاد سلطانیان هم اسطوره‌های فرهنگی ما محسوب می‌شوید. 

سلطانیان در این دیدار به سوابق تحصیلی خودش اشاره کرد که 55 سال فعالیت هنری در کارنامه‌اش دارد. در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کرده است. همچنین از فرج‌الله سلحشور و کارگردانی خوبِ او در سریال "یوسف پیامبر" یادی می‌کند که با وجودِ بارها تکرار و بازپخش این مجموعه، مردم باز هم علاقه به تماشای این سریال تلویزیونی دارند. 

سریال , صدا و سیما , بیمارستان ,

در بخشی از این دیدار، علی کشوری، فرزند شهید کشوری خطاب به سلطانیان گفت: ما به شما افتخار می‌کنیم؛ در سریال «مرد هزار چهره» فوق‌العاده بودید هم در طنز و هم آثار جدی عالی بودید؛ مردم شما را دوست دارند و  باید از حال شما با‌خبر شوند‌ تا رسانه‌ها از حال این هنرمندان خبر ندهند ما نمی‌دانیم که هنرمندان ما در چه حالی‌اند.

همچنین حامد فخری‌زاده، فرزند شهید فخری‌زاده هم بیان کرد: هنرمندان از جایگاه بزرگی برخوردارند و اسطوره‌های فرهنگی و حماسی در کنار هم هستند که تاریخ یک کشور را می‌سازند.

امید که این دیدارها زمینه حضور پررنگِ پیشکسوتان را در عرصه بازیگری، مشاوره و استفاده از تجربیاتشان برای تربیت و پرورش بهتر نسل جدید هنرمندان فراهم کند. البته همان‌طور که اسماعیل سلطانیان بارها اشاره کرده فضای فعالیت برای پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر فراهم شود که خانه‌نشین، عزلت‌نشین و در نتیجه افسرده و ناراحت، از دنیا نروند و از تجربه‌ها و اندوخته‌هایشان برای تعالی عرصه فرهنگ و هنر بهره‌برداری شود. جلوی مافیا و باندها و گروه‌های خاص گرفته شود که آنها باعثِ فاصله‌گرفتن کاربلدها و پیشکسوتان این عرصه شده‌اند. 

مسئولین جدید واردِ مافیا و رانتِ ورود به عرصه بازیگری بشوند. چون اسماعیل سلطانیان به حقیقتی اشاره می‌کند که همین حقیقت را رضا بنفشه‌خواه و حتی محمد کاسبی در گفت‌وگویی تصویری با تسنیم  افشا کردند. سینما و تلویزیون با پدیده‌‌ای به نام بازیگر اسپانسرها مواجه است. تعدادی از افراد هستند که عشق فیلم‌اند و پول می‌دهند و نقش می‌خرند. (بسیاری از بازیگران پیشکسوت و حتی کارگردانی مثل «محمدحسین لطیفی» هم به این دست واقعیت‌ها اشاره کرده‌اند که حتی دستیار کارگردانی گفته فلان بازیگر پیشکسوت آلزایمر گرفته و توانایی جلوی دوربین قرار گرفتن را ندارد. اما وقتی خود «لطیفی» پیگیری کرده، دیده که آن بازیگر این مشکل را ندارد و در سریال «سرّ دلبران» ایفای نقش کرده است.)

این‌ها حقیقتی است که در سینما و تلویزیون اتفاق می‌افتد. پیشکسوتان‌مان را تا زنده‌اند دریابیم که به وقتِ رفتن، دیگر فایده‌ای ندارد. 

اسماعیل سلطانیان با بازی در فیلم "بایکوت" پا به دنیای سینما گذاشت. او در ادامه در فیلم‌هایی مانند "بایسیکل‌ران"، "اسکادران عشق"، "دستفروش"، "افسون" و... بازی کرده است. با حاکم شدن جریان ستاره‌سازی در سینما در دو دهه اخیر مخاطبان بیشتر او را به واسطه نقش‌هایی که در تلویزیون بازی کرده، می‌شناسند و با کارهای "وضعیت سفید"، "یوسف پیامبر"، "رستگاران" و "ستایش" خاطره دارند. او بازیگری است که شمایل مختلف و متنوعی از نقش پدری مهربان و دلسوز را به شکل هنرمندانه‌ای به تصویر در آورده است.

انتهای پیام/