شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارکنان#بانک

گله مندی کارمندان بانک تجارت از اضافه کار اجباری

گله مندی کارمندان بانک تجارت از اضافه کار اجباری
یکی دیگر از مدیران بانک تجارت اضافه کار اجباری کارکنان شعب این بانک را اضافه کاری عادی می‌داند که ممکن است برای همه ادارات یا هر کارمندی پیش بیاید. او معتقد است نباید برای اضافه کار شعب بانک تجارت استان تا ۶ عصر از لفظ «اجباری» استفاده شود، چون «به هیچ عنوان اجبار و ثابت نبوده است».

به گزارش شهرآرانیوز؛ «دوهفته‌ای است که مدیریت شعب استان در ابلاغیه‌ای به شعب تجارت استان اعلام کرده است کارمندان بانک‌ها تا ساعت ۱۸ اضافه کار اجباری بمانند. این دستور با ناراحتی و گله مندی خیلی از کارمندان همراه شده است. قطعا این ساعت کاری، از ۷ صبح تا ۶ عصر، برای کارمندان طاقت فرساست.» این بخشی از پیامک یک شهروند مشهدی است که به عنوان کارمند یکی از شعب بانک تجارت برای شهرآرا فرستاده است.

در پیامک دیگری نیز با همین مضمون آمده است: «اضافه کار اجباری برای کارکنان شعب بانک تجارت تا ساعت ۶ عصر خلاف مفاد قانون کار است. هیچ نهاد و دستگاهی نمی‌تواند کارکنانش را مجبور به اضافه کار اجباری کند. بااین حال مدتی است شعب بانک تجارت استان به کارکنانش اضافه کار اجباری می‌دهد.

از طرف دیگر اگر کسی نخواهد این اضافه کار را انجام دهد یا به هر دلیلی به انجامش اعتراض داشته باشد، به کسر حقوق یا تبعید به شعب دورافتاده استان تهدید می‌شود.»
مشکلات خانوادگی، بیماری برخی کارمندان و ضرورت حضورشان در منزل، بانوان باردار شاغل و مشکلات آنان برای انجام این میزان اضافه کار طولانی و خستگی مفرط، دیگر شکایت‌هایی است که برخی کارکنان شعب بانک تجارت به آن اشاره می‌کنند.

کار مردم برای بانک اولویت دارد

رئیس یکی از شعب بانک تجارت استان در گفتگو با خبرنگار شهرآرا قبول می‌کند در صورت ذکرنشدن نام شعبه اش، پاسخگوی سؤالات ما باشد. او اضافه کار کارکنان تا ساعت ۱۸ را می‌پذیرد و می‌گوید «مدتی است ابلاغ شده است»، البته تأکید می‌کند که «این ابلاغیه برای همه شعب و همه کارکنان نیست».

او ادامه می‌دهد: قبول کنید که اگر کار ما عقب باشد، خود شما با این پرسش سراغ ما خواهید آمد که چرا بانک تجارت در انجام امور بانکی مردم یا رسیدگی به پرونده وام‌های بانکی یا... عقب است؟!
به گفته او باتوجه به همین مسئله «به برخی شعب و واحد‌هایی که امور معوقه دارند، ابلاغ شده است که کارکنان برای تسریع در انجام امور مردم، اضافه کار بمانند».

این رئیس شعبه درباره خلاف قانون بودن اضافه کار اجباری این سؤال را مطرح می‌کند که «آیا اگر کارمندی به هر دلیلی کارش را در موعد مقرر انجام ندهد، نباید برای تمام کردن کارش بماند؟» و اضافه می‌کند: برای اضافه کار‌های بانک نیز اوضاع همین است.
او به عنوان رئیس یکی از شعب بانک تجارت می‌گوید: این اضافه کار‌ها موقت است و با روی غلتک افتادن امور شعب دوباره ساعت کار تا همان ۱۴:۳۰ خواهد بود.
حرف آخر او این است که «بیشتر آدم‌ها در برابر تغییر مقاوم اند، حال اینکه ممکن است ندانند این تغییر به دلیل سهل انگاری خود فرد پدید آمده است.

اضافه کاری در شعب کم کار

یکی دیگر از مدیران بانک تجارت اضافه کار اجباری کارکنان شعب این بانک را اضافه کاری عادی می‌داند که ممکن است برای همه ادارات یا هر کارمندی پیش بیاید. او معتقد است نباید برای اضافه کار شعب بانک تجارت استان تا ۶ عصر از لفظ «اجباری» استفاده شود، چون «به هیچ عنوان اجبار و ثابت نبوده است». نکته دوم او این است که «فقط برخی شعب کم کار مشمول این اضافه کار شده اند و این اضافه کار نیز تا زمانی که این شعب به حداقل‌های توقعات مدیریت استان برسند، ادامه خواهد داشت و بعد از آن دوباره به همان روال عادی برمی گردد».

عقب ماندگی شعب پذیرفتنی نیست

او به حضور مدیران نواحی بانک‌های تجارت تا ۸ شب در محل کارشان اشاره می‌کند و می‌گوید: هیچ کدام از مسئولان استانی و کشوری به هیچ عنوان عقب ماندگی را نمی‌پذیرند. شعب بانک‌ها باید در حوزه امور محوله سروسامان بگیرند.

آن طور که این مدیر می‌گوید، موضوع اضافه کاری شعب کم کار برای رسیدن به کف انتظار‌ها با تأیید دادگستری و حراست کل بانک هاست و برخی کارکنان که بیمار یا باردارند، به حتم مشمول ملاحظاتی دراین باره می‌شوند. یکی دیگر از مسئولان بانک تجارت استان نیز اعمال یا حذف این اضافه کار را خارج از اختیار سرپرستی استان می‌داند و می‌گوید: به سرپرستی استان ابلاغ شده است.