به گزارش برنا از روزنامه «استریتس تایمز» سنگاپور، « پیتر دوتن » وزیردفاع استرالیا برای امضای توافقنامه‌ای که به سه کشور آمریکا، استرالیا و انگلیس مجوز تبادل " اطلاعات هسته‌ای دریایی " می‌دهد، به دیپلمات های آمریکا و انگلیس پیوست. 

این نخستین توافقی است که درباره این تکنولوژی به شکل عمومی امضا می شود. از ماه سپتامبر ۳ کشور شکل گیری ائتلاف دفاعی" آکوس" را  به منظور مقابله استراتژیک تنش ها در منطقه اقیانوس آرام اعلام کرده بودند. 

« پیتر دوتن » پس از امضای توافقنامه با « مایکل گلدمن » کاردار آمریکا و « ویکتوریا تریدل » نماینده عالی رتبه انگلیس در « کانبرا » گفت، این توافقنامه به استرالیا کمک می کند تا مطالعه ۱۸ ماهه درباره خرید و تهیه زیردریایی را کامل کند.  

جزئیات تصمیم خرید زیردریایی هنوز قطعی نشده است و هنوز مشخص نیست زیردریایی های هسته ای از آمریکا خریداری خواهند شد یا از انگلیس. 

وزیر دفاع استرالیا در بیانیه ای اعلام کرد: « با دسترسی به اطلاعاتی که به واسطه این توافقنامه بدست می آید که حاصل دهه ها تجربه قدرت دریایی هسته ای شریکان ما یعنی انگلیس و آمریکاست، استرالیا نیز در این تکنولوژی با آنها شریک خواهد شد. » 

پیش از امضای این توافقنامه، « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا در تفاهمنامه ای که جمعه گذشته امضا شد گفت این توافقنامه موجب پیشرفت ۳ کشور در موقعیت دفاعی مشترک می شود. 

براساس توافق آکوس، استرالیا ۸  فروند زیردریایی هسته ای با قابلیت حمل موشک های دور برد خریداری می کند. به علاوه این توافقنامه امکان به اشتراک گذاشتن قابلیت های سایبری، هوش مصنوعی و کوآنتوم و امکانات نامشخص زیردریا را فراهم می کند.