شهرخبر

خروج روزانه ۳۰۰ میلیارد تومان پول از بورس!

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در آبان ماه ۳۸۸ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل ۱۸ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین افت ۱۹ درصدی داشته است.

در آبان ماه بازدهی ماهانه بورس پس از وقفه‌ی یک ماهه منفی شد.

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه ۳۰ آبان به سطح یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید تا آبان ماه را یک کانال پائین‌تر از ماه قبل به پایان ببرد. شاخص کل در پایان فروردین در کانال ۱.۲ میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال ۱.۱ میلیونی رسید و خرداد را نیز در همین کانال به پایان برد. در تیرماه شاخص بورس به کانال ۱.۳ میلیونی صعود کرد و در پایان مرداد شاخص به کانال ۱.۵ میلیونی رسید. شهریور ماه سقوط بورس بود و شاخص ۲ کانال پائین آمد. شاخص کل در مهرماه یک کانال بالاتر آمد و در آبان ماه بار دیگر به کانال ۱.۳ میلیونی بازگشت.

بازدهی ماهانه بازار سهام

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد بازدهی بورس در آبان ماه به منفی ۳.۴ درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترتیب منفی ۶.۷ درصد و منفی ۵.۳ درصد بود. بازدهی خرداد مثبت ۱.۲ درصد و بازدهی تیرماه مثبت ۱۲ درصد شد و در مرداد بازدهی بورس ۱۴.۴ درصد شد که بیشترین بازدهی را در یک سال اخیر ثبت کرد. بازدهی شاخص در شهریور به منفی ۸.۵ درصد سقوط کرد که کمترین بازدهی ماهانه در ۱۱ ماه گذشته بود. شاخص در مهرماه رشد ۳.۶ درصدی داشت اما در دومین ماه پائیز شاخص کل ۴۹ هزار و ۴۰۰ واحد پائین‌تر ایستاد، بازدهی بورس منفی شد و ۳.۴ درصد افت کرد.

شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری آبان نسبت به آخرین روز معاملاتی مهرماه ۱۳ هزار و ۹۳۷ واحد پائین‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن افت ۳.۵ درصدی را در آبان پشت سر گذاشت.

خروج پول حقیقی

در ۲۱ روز معاملاتی آبان ماه تنها در ۳ روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و در ۱۸ روز کاری دیگر نیز نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در آبان ماه ۶ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه ۳۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه ۳۵۲ میلیارد تومان پول حقیقی در مهر ماه کاهش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در آبان ماه ۳۸۸ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل ۱۸ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین افت ۱۹ درصدی داشته است.

کاهش میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس ۹۹ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد ۴ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان است که نسبت به مهر ‌ماه افت ۲۰ درصدی داشته است.

افت میانگین ارزش عرضه و تقاضا

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در آبان ماه ۲۵۷ میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین ۵ درصد کاهش یافته است.

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در آبان ماه ۲۷۳ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳۷۹ میلیارد تومانی مهر ۲۸ درصد کاهش یافته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید ۱۶ میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد تقاضای ۱۶ میلیارد تومانی بسته شده است.

منبع: اقتصاد نیوز