شهر خبر

لهستان: هنوز بیش از ۱۰ هزار مهاجر در مرز بلاروس حضور دارند

لهستان: هنوز بیش از ۱۰ هزار مهاجر در مرز بلاروس حضور دارند

نخست وزیر لهستان از تداوم حضور هزاران مهاجر در مرزهای این کشور با بلاروس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخست وزیر لهستان در سخنانی گفت که همچنان هزاران مهاجر در مرزهای این کشور با بلاروس حضور دارند.

«ماتئوس موراویتسکی» پس از دیدارش با نخست وزیر لیتوانی گفت: همچنان هزاران نفر یعنی بیش از ۱۰ هزار نفر در مرز بلاروس هستند و قصد ورود به اتحادیه اروپا را دارند.

وی افزود: از زمان آغاز بحران، مقامات لهستان حدود ۴۰۰ نفر را که در قاچاق انسان دخیل بوده اند، دستگیر کردند.

نخست وزیر لهستان افزود: واضح است که مافیای بین المللی در کمک به مینسک برای استفاده از این افراد در بحران سیاسی در مرزها دخیل هستند.

نخست وزیر لهستان پیش از این هم در سخنانی «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس را به تدارک جنگی ترکیبی علیه اتحادیه اروپا متهم کرده بود!

«ماتئوس موراویه‌تسکی» ( Mateusz Morawiecki) نخست وزیر لهستان روز یکشنبه در سخنانی «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس را به تدارک جنگی ترکیبی علیه اتحادیه اروپا متهم کرد.

نخست وزیر لهستان اعلام کرد: این بزرگترین تلاش برای بی ثبات کردن اروپا در ۳۰ سال اخیر است. ما باید با هم باشیم تا از اروپا دفاع کنیم.

«ماتئوس موراویه‌تسکی» اضافه کرد: لهستان تسلیم تهدیدها نخواهد شد و برای دفاع از مرزهای اتحادیه اروپا هر کاری خواهد کرد.

لازم به ذکر است، «آناتولی گلاز» سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس سه شنبه گذشته از سازنده بودن تماس تلفنی رهبران این کشور و آلمان در خصوص مساله پناهجویان خبر داده بود.

گلاز گفت: گفتگوی تلفنی میان «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس و «آنگلا مرکل»، صدراعظم موقت آلمان، که درباره وضعیت مهاجران در مرز بلاروس و لهستان انجام شد، ماهیت مشخصی داشت و هر دو طرف آماده حل این موضوع هستند.

وی افزود: البته به دلایل واضح نمی‌توانم جزئیات گفتگو را مشخص کنم.

از سوی دیگر، بروکسل دولت مینسک را متهم می‌کند که از هزاران مهاجر غیرقانونی به عنوان ابزار جنگ ترکیبی (هیبریدی) استفاده می‌کند و از طریق خطوط هوایی آنها را به بلاروس منتقل و سپس راهی مرز لهستان، لیتوانی و لتونی می‌کند تا از آنجا راهی اروپای غربی شوند.

مینسک اتهامات فوق را به شدت رد و اعلام کرده است به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه بلاروس، توانایی مدیریت پناهجویان را ندارد.