شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان#امیدوار#شد!+جزییات

طالبان امیدوار شد!+جزییات

بازگشایی سفارت امارات متحده عربی در کابل و وعده آلمان برای بازگشایی سفارت این کشور در افغانستان، موجب امیدواری طالبان برای گشودن دیگر سفارتخانه ها و همچنین به رسمیت شناخته شدن این گروه از سوی جامعه بین الملل شده است.

طالبان امیدوار شد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ «احمدالله وثیق» معاون سخنگوی طالبان گفته که بازگشایی سفارتخانه‌های کشورهای منطقه و جهان در کابل، گامی بسوی مشروعیت حکومت طالبان است.

وثیق در توئیتر خود نوشته است که در حال حاضر امارات متحده عربی و افغانستان روابط خوبی دارند و این روابط باید تقویت شود.

عبدالحق حماد از اعضای دیگر طالبان هم در توئیتی نوشته است که امارات سفارت خود را در کابل بازگشایی کرد و بزودی شاهد بازگشایی تعداد زیادی دیگری از سفارت‌ها نیز خواهیم بود.

پیش از این امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز به خبرگزاری «برناما» اندونزی گفته بود که آلمان هم در هفته جاری سفارت خود را در کابل باز خواهد کرد.

متقی گفته است علاوه بر المان، ایتالیا و ترکیه نیز قصد دارند سفارت‌های خود را در کابل باز کنند.

پیش از این نیز مقامات آمریکایی گفته بودند که با قطر به توافق رسیده اند تا سفارت قطر در کابل از منافع آمریکا دفاع کند و این توافق نشان می دهد که قطر نیز سفارت خود را باز خواهد کرد.

اما تاکنون روشن نیست که بازگشایی سفارتخانه‌های خارجی در کابل تا چه حدی می تواند طالبان را برای برسمیت شناخته شدن دولت این گروه در سطح جهان نزدیک کند اما آگاهان سیاسی بر این باورند که طالبان مجبورند برای برسمیت شناخته شدن دولت خود توصیه‌های کشورهای منطقه و جهان را عملی کنند.

«عبدالله جعفری» استاد دانشگاه خصوصی در افغانستان می گوید که با وجود بازگشایی سفارت امارات و تعهد برخی دیگر از کشورها برای باز کردن نمایندگی های سیاسی خود در کابل، اما طالبان برای رسیدن به روابط عادی با جهان و برسمیت شناخته شدن این گروه نیاز به عملی کردن توصیه های جهانی دارند.

وی تصریح کرده است که طالبان باید مدارس دخترانه تا کلاس دوازدهم را برپا کنند، دولت فراگیر ملی و سیاسی با اشتراک تمام اقوام این کشور را تشکیل دهند و به حقوق زنان و اقلیت های قومی و مذهبی احترام بگذارند تا فرصت برای برسمیت شناخته شدن آنها فراهم شود.

به گفته وی تا زمانی که این تعهدات طالبان عملی نشود، ممکن است برخی کشورها سفارت خود را باز کنند و کمک‌های بشردوستانه را به افغانستان از سرگیرند اما این به معنی برسمیت شناختن طالبان نخواهد بود.

به گفته وی طالبان هم برای تأمین امنیت افغانستان و باز شدن راه برای توسعه و پیشرفت باید حقوق تمام مردم افغانستان را محترم بشمارند و از آغاز جنگ جدیدی که احتمال دارد با ادامه این وضعیت از سال آینده از سر گرفته شود، جلوگیری کنند.

«مسعود اندرابی» وزیر سابق کشور افغانستان هم در توئیتی گفته است که پاکستان در سفر اخیر امیرخان متقی به پاکستان به وی توصیه کرده است که تنها راه برسمیت شناخته شدن این گروه تشکیل دولت فراگیر با همکاری عبدالله عبدالله  رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی و حامد کرزی رئیس جمهوری سابق این کشور است.

اما احمدولی مسعود رئیس بنیاد احمدشاه مسعود برادر احمدشاه مسعود در تازه ترین توئیت خود نوشته است که هسته های مقاومت در بسیاری از مناطق افغانستان ایجاد شده و بزودی فعالیت‌های عملی خود را آغاز خواهند کرد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان که چندی پیش گفته بود با شکست آمریکا و به قدرت رسیدن طالبان تمام آرزوهایش تحقق یافته، دیروز شنبه گفته است که آمریکا و اروپا به دنبال انتقام گرفتن از افغانستان هستند و به همین دلیل دفتر مقاومت‌گران «کولابی» را در واشنگتن باز کرده است.

اشاره گلبدین حکمتیار به مقاومت گران کولابی تاجیک‌های تحت امر احمدمسعود می باشد که در استان های پنجشر و بغلان علیه طالبان می جنگند و مدعی شده اند که بزودی این مقاومت گسترش خواهد یافت.

وبگردی