شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سود#نرخ سود
نرخ سود بین بانکی رکورد زد

هفته رکوردزنی نرخ سود ها در بازار های مالی+ جدول

کدخبر: 456072
اقتصادنیوز: نرخ سود در بازار بین بانکی رکورد یازده ماهه خود را تداوم بخشیده و به بالاترین سطح خود در این مدت رسید. بررسی ها نشان از روند صعودی سایر نرخ سودها در بازارهای مالی بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی هفتگی نرخ های سود در بازارهای مالی نشان از شکستن سکوت در یک بازار و روند صعودی نرخ های سود در سایر بازارهای مالی داشته است. بررسی دقیق تر آمار نشان از چند اتفاق مهم در این هفته داشته است. مهمترین آن ها رکوردزنی در دو بازار بین بانکی و وام مسکن بوده است.

کرکره بازار اولیه پس از 7 هفته بالا رفت

نوزدهمین هفته حراج اوراق بدهی انجام شده و طی آن 7 هزار و 530 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید. داد و ستد در این بازار یکی از مسیر های درآمدزایی دولت بوده که با توجه به عدم چاپ پول در این بازار می تواند مسیری مهم و غیر تورمی برای تامین کسری بودجه دولت باشد.

بر اساس محاسبات در این هفته نرخ سود موزون در بازار معادل با 21.4 درصد بوده که در مقایسه با سال گذشته سطح بالایی به شمار می آید. نکته مهم دیگر در این مقطع کاهش تاریخ سررسید در اوراق بدهی دولتی در این هفته بود به طوریکه بیش از نیمی از اوراق خریداری شده دارای سررسید کوتاه مدت (9 ماهه) بوده اند.

در نهایت آمار و ارقام در این بازار نشان می دهد در این مدت 50 هزار و 775 میلیارد تومان اوراق دولت فروخته شده که در مقایسه سال قبل سطح به مراتب پایین تری به شمار می آید. باید دید دولت در ادامه آیا می تواند سطح فروش سال قبل خود را تکرار کند یا خیر؟

مسیر افزایشی در نرخ سود بازار ثانویه 

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک ساله تا سه ساله همگی در مسیر افزایش قرار داشته ودر کانال 23 درصد بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی یک ساله اوراق که در هفته گذشته در سطح 23 درصد قرار داشت اکنون با روند صعودی ملایمی در این هفته 0.3 واحد درصد افزایش پیدا گرده و تقریبا به 23.3 درصد رسیده است.

بررسی دقیقتر نشان می دهد رفتار این بازار تقریبا در هر سه ارواق صعودی بوده است. در همین خصوص نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه مانند اوراق یکساله مسیری صعودی را سپری کرده و از 23.3 درصد به 23.6 درصد صعود پیدا کرده است.

این روند برای نرخ بازدهی سه ساله اوراق هم روندی اکیدا صعودی داشت و هموراه بالاتر از 23 درصد قرار داشت. در نهایت هم با شیب تند افزایشی خود در سطح 23.7 درصد قرار گرفت.

نرخ سود

نرخ سود وام مسکن رکوردزد

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که با خرید آن می توان بدون ایستادن در صف از بانک مسکن وام دریافت کرد. هر کدام از این اوراق 500 هزار تومان اعتبار دارد

رفتار نرخ سود در بازار مسکن نمایان کننده هزینه این وام برای متقاضیان است. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه 19 آبان ماه نرخ سود وام مسکن برابر با 22 درصد بود در پایان هفته اخیر به سطح 22.36 درصد رسیده و رکورد یک ساله خود را شکست. به عبارت دیگر در این هفته هزینه وام برای خرید مسکن برای متقاضیان مجرد و متاهل روندی صعودی پیدا کرده و به بالاترین میزان خود در یازده ماه گذشته دست پیدا کرده است.

رکوردزنی نرخ بهره در هفته پایانی آبان

بانکها برای برطرف کردن نیاز های جدی کسری خود از طریق بازار بین بانکی اقدام به استقراض از یکدیگر می کنند. این بازار به دلیل تارخ سررسید کوتاه مدت خود (نهایتا سه روزه) بازار شبانه شبانه نامیده می شود. نرخ سودی را که بانک ها به صورت توافقی به یکدیگر وام قرض می دهند نقش تعیین کننده ای در اقتصادکلان دارد. این نرخ را به صورت موزون محاسبه کرده که همان نرخ بهره است.

در همین رابطه در بازار بین بانکی در هفته اخیر نرخ بهره در ایران به 21.94 درصد رسید و بالاتر از سطح 11 ماه اخیر خود قرار گرفت. این رکودزنی درادامه افزایش ثبت شده در بازار باز صورت گرفت اما باتوجه به ثبت معاملات بالا در بازارهای شبانه و بازار باز هنوز به نظر می رسد این رقم امکان افزایش دارد.

از آن جا که کف و سقف نرخ سود در این بازار در اختیار بانک مرکزی قرار دارد این نهاد برای آزاد کردن مسیر افزایشی نرخ سود ناچار به افزایش دالان نرخ خواهد بود.

نرخ سود بازار باز افزایش باقت

به طور کلی بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانکها و مدیریت نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می پردازد. این نهاد از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را نیز تنظیم می‌کند. 

درهمین خصوص نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته با 0.1 واحد درصد افزایش به 19.8 درصد رسید که بالاترین حد نرخ سود بین بانکی در پاییز سال جاری بوده است. اما باز هم مانند نرخ سود بین بانکی باتوجه به حجم بالای معاملات در این بازار در مقایسه با سال گذشته به نظر می رسد نرخ سود نیازمند افزایش بیشتری است. چرا که در سال گذشته زمانی که حجم معاملات 5 برابر میزان فعلی بود باز هم بالاتر از سطح کنونی بازار باز به ثبت رسیده بود.

نرخ سود

.