به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ عباس لاجوردی کارگردان و مستندساز در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر درباره چهلمین دوره برگزاری جشنواره امسال بیان کرد: چهل عددی است که اتفاقات خوبی با آن رخ می‌دهد و نشانه بلوغ است. 

او افزود: در ادوار جشنواره فیلم فجر نکات مثبت زیادی را شاهد بودیم، اما نیاز به تحول در این رویداد مهم ملی حس می‌شود. به عقیده من مدیران جدید سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر، بسیار عاقل و بالغ‌اند و می‌توانند بدون کژفهمی تصمیم بگیرند تا مصلحت‌اندیشی درستی صورت پذیرد. 

او در ادامه با اشاره به حضور محمد خزاعی در سازمان سینمایی و مسعود نقاش‌زاده در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد چراکه محمد خزاعی متولی جدید سینمای ایران سال‌ها در سینما حضور دارد، شرایط  فیلمسازی را می‌داند و یک انسان مثبت و کاملا سینمایی است. او دغدغه کارگردانان را می‌شناسد و قطعا رویکرد ارزشی را در جشنواره امسال مورد توجه قرار می‌دهد. 

کارگردان فیلم «جشن تولد» درباره توجه به مضامینی همچون دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی عنوان کرد: این روزها میان فیلمسازی ما و فیلم‌های سایر کشورهای دنیا تمایزی نیست. باید به سمت فیلم‌های ارزشی برگردیم چرا که کشور ایران را با فیلم‌های اخلاق‌مدار می‌شناسند و باید به سوی این فیلم‌ها برویم که به نام جشنواره فیلم فجر بخورد. این جشنواره مربوط به انقلاب اسلامی ایران است و باید اهداف آن را شناخت و در سینما و فرهنگ آن را جستجو کرد. امیدواریم در جشنواره امسال توجه به فیلم‌های ارزشی و اخلاق‌مدار پررنگ‌تر باشد تا در  سینمای ایران جریان سازی صورت بگیرد.

او در پاسخ به این پرسش که برای تحول در تولید فیلم‌های سینمای انقلاب چه باید کرد؟، اظهار کرد: مهم‌ترین بحث ساخت فیلم بودجه آن است. یا بودجه ساخت فیلم کم است و یا به قدری کار فرهنگی و ساخت موضوع در حاشیه می‌رود که نگرانی بازگشت بودجه به خزانه خواهیم داشت. باید برای ساخت این فیلم‌ها بودجه خوبی کنار گذاشته شود چرا که کار فرهنگی نیاز به بودجه و به موقع خرج کردن پول دارد. در واقع بودجه باید بین افراد ثابت شده و سرد و گرم کار فرهنگی چشیده تقسیم شود. 

لاجوردی ادامه داد: وقتی فیلم سینمایی «جشن تولد» را درباره مدافعین حرم، سوریه و مقاومت ساختیم، سعی کردیم تا آن را با مضمون دفاع از ایران بسازیم. من در مناطقی که داعش حضور داشت، در کنار مدافعین حرم در شادی‌ها و غم‌هایشان بودم. دشمن سعی داشت در ایران اتفاقاتی را رقم بزند و کشورهای همسایه را نیز درگیر این موضوع کند. چند سال پیش بزرگترین عنصر دنیا داعش بود و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا و هیلاری کلینتون می‌خواستند با ساخت داعش ایران را درگیر کنند.

این کارگردان سینما افزود: باید قبول کرد طی این سال‌ها هیچ فیلمی درباره مدافعین حرم و داعش ساخته نشد؛ در ابتدا ما فکر می‌کردیم اصلا نمی‌توانیم این فیلم را بسازیم و حتی برخی‌ها به ما پیشنهاد پرداخت وام را دادند، اما ما با هزینه شخصی و به دور از دریافت وام فیلم را ساختیم. 

او گفت: در ابتدا هیچ‌کس در پرداخت بودجه به ما یاری نکرد و وقتی کارمان تمام شد، انجمن سینمای دفاع مقدس با دیدن نتیجه کار نصف هزینه‌ها را تقبل کرد که ما دوست داشتیم زودتر این اتفاق بیفتد. در نهایت، از آنجا که سال‌های زیادی مردم دغدغه سوریه و دفاع حرم داشتند و استقبال خوبی از فیلم ما شد و حالا فهمیدیم باید متولیان فرهنگی زودتر این کار را می‌کردند اما بودجه به موقعی به فیلم اختصاص ندادند. برخی از بازیگران و حتی مهدی فیوضی تهیه کننده فیلم پولی بابت این پروژه نگرفت و من هم دستمزد نگرفتم.

لاجوردی در پایان گفت: امیدوارم در دوره کنونی با حضور افراد دغدغه‌مندی  در سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر، مضامین ارزشی بیش از پیش پاس داشته شوند.