شهر خبر

تمدید قانون ورود وانت ممنوع، ورود BMW آزاد

تمدید قانون ورود وانت ممنوع، ورود BMW آزاد

ورود وانت ممنوع، ورود BMW آزاد را باید یکی از عجایب سیاستگذای خودرویی کشور در 10 سال اخیر دانست که مانند قانون لوئی شانزدهم هنوز لغو نشده است.

به گزارش تحریریه، با سیاستی که از سال 1390 در کشور اتخاذ شده است، ورود وانت ممنوع، اما ورود BMW آزاد به کشور آزاد است و دلیل آنرا نیز مبارزه با اشرافی گری نام نهاده اند که باعث شده است دنیا مبهوت مبارزه مسئولان ایرانی با اشرافی گری شود. 

وانت کم مصرف و کم استهلاک تویوتا هایلوکس که معمولا پرفروش ترین وانت دنیا را به خود اختصاص داده به دلیل دارا بودن حجم موتور 2.7 لیتر به کشور ممنوع است، اما ورود BMW سری 5 به دلیل کمتر بودن حجم موتور از 2000 سی سی؛ به کشور آزاد است. 

این قانون که مانند قوانین دوره لوئی شانزدهم در فرانسه قرن هجدهم هنوز تغییر نکرده منجر به عدم ورود وانت های با کیفیت به کشور شده و اثر خود را بر مصرف بالای سوخت با تولید انبوه نیسان گاوی با مصرف 40 لیتر در هر 100 کیلومتر نشان داده است. 

انتظار می رود که این قانون تا 10 سال دیگر نیز لغو نشود و در 10 سال بعد نیز دنیا به سمت تولید وانت های الکتریکی حرکت کرده و به خودی خود نیاز به وضع قانون برای ممنوعیت ورود هالیلوکس از بین برود. 

پایان/