به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در هفتمین روز از هفته کتاب (یک‌شنبه سی‌ام آبان‌ماه 1400) که به نام روز «کتاب، مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس» نامگذاری شده است، «یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «تنها گریه کن» با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه‌ ادبیات و هنر دفاع مقدس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. همزمان با این مراسم، آئین ملی تجلیل از مادران شهدا و تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس در تمامی مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد. این آیین از ساعت 9 صبح در تهران و همزمان در تمام مراکز استان‌های کشور برگزار شده و به‌صورت زنده از پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR و شبکه‌های سیما پخش خواهد شد.

در ادامه برنامه‌های این روز از کتاب مجموعه داستان‌های برگزیده جایزه ادبی «یوسف» با مشارکت خانه کتاب و ادبیات ایران و سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، رونمایی می‌شود. این آیین ساعت 10 با حضور هادی خورشاهیان، یوسف قوجق و خانواده معظم شهید قاسم محمدی برگزار خواهد شد.

نشست «تاریخ شفاهی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» از دیگر برنامه‌های هفتمین روز هفته کتاب است که با حضور علیرضا موحدعلوی، حسین احمدی و زهرا جودکی توسط خانه کتاب و ادبیات ایران و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از ساعت 10 برگزار می‌شود.

همچنین در این روز (یک‌شنبه سی‌ام آبان‌ماه 1400)، اختتامییه جشنواره ملی کتاب‌ «بچه‌های مساجد» ساعت 14:30 با حضور یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و حجت الاسلام‎والمسلمین حبیب رضا ارزانی (رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی) در مسجد امام حسین (ع) برگزار و نفرات برگزیده معرفی خواهند شد.

رونمایی از «30 مدخل دانشنامه مجازی شعر و ادبیات داستانی ایرانیان (ویکی ادبیات)» از دیگر برنامه‌های یک‌شنبه سی‌ام آبان‌ماه 1400 است که با حضور و سخنرانی علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران)، احسان رضایی، منیژه آرمین و محمد محمودی ساعت 14 برگزار می‌شود.

در ادامه این روز نشست «دومین آیین نکوداشت اهالی ویرایش» با حضور اهالی ویرایش و با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران و از سوی انجمن ویرایش و درست‌نویسی در ساعت 16 برگزار می‌شود.

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این روز (یک‌شنبه سی‌ام آبان‌ماه 1400) وبینار معرفی و انتشار فراخوان «مسابقه طراحی خدمت» را با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران ویژه پژوهشگران از ساعت 10 به صورت وبینار برگزار می‌کند.

همچنین در هفتمین روز هفته کتاب، انجمن قلم ایران از محمدمهدی دادمان (رئیس حوزه هنری) به عنوان ناشر و محسن مومنی به عنوان نویسنده تجلیل و قدردانی می‌کند. این مراسم با حضور محسن پرویز، محمدرضا سرشار و راضیه تجار (اعضای انجمن قلم ایران) ساعت 13:30 برگزار خواهد شد.

برگزاری طرح «پاییزه کتاب 1400» نیز توسط خانه کتاب و ادبیات ایران در این روز ادامه دارد. این طرح در  ۳۱ استان کشور از شنبه 29 آبان آغاز و تا روز چهارشنبه 3 آذرماه ادامه خواهد داشت. گفتنی است پاییزه کتاب 1400 در استان و شهرهای کمتر برخوردار از کتابفروشی از شنبه 29 آبان تا دوشنبه 8 آذر 1400 به مدت 10 روز برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان، نشست‌ها و برنامه‌های هفتمین روز هفته کتاب را می‌توانند از آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی khaneketab@ مشاهده کنند.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.