شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#جدید

اروپا در محاصره امواج جدید کرونا؛ بازگشت به قرنطینه

با ثبت رکوردهای جدید در موارد ابتلا به ویروس کرونا و آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری، چاره ای جز اعمال قرنطینه و محدودیت‌های سختگیرانه برای کشورهای حوزه اروپای مرکزی باقی نمانده است.

اروپا در محاصره امواج جدید کرونا؛ بازگشت به قرنطینه

به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرگزاری افه، کشورهایی همچون اتریش یا جمهوری چک که در بهار ۲۰۲۰، موج اول شیوع ویروس کرونا را در مقایسه با کشورهایی مانند ایتالیا یا اسپانیا با شمار پایین مبتلایان و جانباختگان پشت سر گذاشتند، اکنون با گذشت بیش از یکسال مجبور شده اند تا آزادی رفت‌وآمد و جابجایی‌ها را محدود کنند. همچنین باید یادآور شد که نرخ واکسیناسیون کمتر از میانگین اتحادیه اروپا، ویژگی مشترک این دو کشور است.  

به نوشته افه، پس از ماه‌ها رویکرد منفعل در برابر سطح پایین حدود ۶۵ درصدی ایمن‌سازی علیه کووید-۱۹ در اتریش که دولت این کشور نیز آن‌ را «شرم‌آور» توصیف کرد، مقامات اتریشی به مدت دو هفته، فشار بر افرادی که تمایلی به دریافت واکسن ندارند را افزایش داده اند.

ممنوعیت ورود افراد واکسینه نشده به مراکز خرید و سرگرمی و رستوران‌ها علاوه بر قرنطینه اجباری که از دوشنبه گذشته به اجرا درآمده است، تدابیر سختگیرانه اتریش در مقابل گروه‌های مخالف واکسینه شدن است.

افراد واکسینه نشده در صورتی که محدودیت‌ها را رعایت نکنند تا یکهزار و ۴۵۰ یورو جریمه می‌شوند.

از زمان اعمال محدودیت‌ها در اتریش، تعداد دُزهای نخست تزریق شده ۳.۴ درصد افزایش داشته که نسبت به دو هفته قبل دو برابر شده است.

هر چند شمار افراد دریافت کننده واکسن در اتریش افزایش یافته است اما برنهارد کیتِل جامعه شناس و استاد دانشگاه وین معتقد است به رغم استدلال‌ها و تلاش برای اقناع شهروندان به دریافت واکسن، همچنان ۳۰ درصد از افراد بر موضع خود در انکار واکسن باقی خواهند ماند.  

به گفته این کارشناس و براساس ارزیابی‌های تیمی از دانشمندان که چگونگی واکنش جامعه اتریش به همه‌گیری را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند، «اعمال قرنطینه حتی موضع ضد واکسن‌های افراطی را تقویت کرده است».

به نوشته روزنامه ال پائیس، الکساندر شالنبرگ صدر اعظم اتریش از قرنطینه سراسری این کشور از روز دوشنبه خبر داد. این چهارمین قرنطینه برای اتریشی‌ها از آغاز شیوع همه‌گیری کرونا است.

همچنین دولت در روزهای آینده قانونی را تصویب خواهد کرد که به موجب آن، واکسیناسیون از فوریه آینده اجباری خواهد شد.

شالنبرگ تاکید کرد: تصمیم دشواری است اما وضعیت جدی است و واکسیناسیون تنها راه خروج از این دور باطل است.

در سایر مناطق اروپای مرکزی، جمهوری چک از دوشنبه آینده فقط به افرادی که واکسینه شده اند و یا از بیماری بهبود یفته اند اجازه دسترسی به رستوران‌ها یا شرکت در جلسات کاری را می‌دهد. همچنین همه شرکت‌ها را مجاب کرده اند تا برای کارمندان خود آزمایش تشخیص کرونا انجام دهند.

در اسلواکی، دولت پا را فراتر گذاشته و کارمندانی را که واکسینه نشده اند یا مبتلا به این بیماری شده اند، مجبور کرده است بدون دستمزد به مرخصی بپردازند یا در صورت اجازه شرکت، از خانه کار کنند.

دولت اسلوواکی روز پنج شنبه اعلام کرد که از دوشنبه آینده، ۲۲ نوامبر (یکم آذر) همه کسانی که واکسینه نشده اند یا بر این بیماری غلبه نکرده اند، تحت قرنطینه اجباری قرار خواهند گرفت و به طور موقت از دسترسی به مکان‌های عمومی مگر مراکز ارائه دهنده خدمات ضروری منع می‌شوند.

در مجارستان، دولت اعلام کرده است که به زودی همه کارکنان دولتی مجبور به واکسینه شدن خواهند بود. همچنین کالج پزشکان مجارستان خواسته است کسانی که گواهی کووید ندارند از ورود به رستوران ها یا سینماها منع شوند.

شیوع کرونا در آلمان نیز در حالی روز گذشته برای دوازدهمین روز پیاپی رکورد زد که رقم ۶۵ هزار و ۳۷۱ مورد ابتلا در شبانه روز گذشته (پنج شنبه تا جمعه) در این کشور به ثبت رسید.

مقام های ایالتی آلمان برای محافظت از افراد آسیب پذیر به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون را برای کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی و خانه های سالمندان اجباری اعلام کنند.

همچنین افراد واکسینه نشده از ورود به فضاهای عمومی خاص در مناطقی با شاخص میزان بستری شدن بیش از سه بیمار در هر ۱۰۰ هزار نفر طی هفت روز گذشته، منع خواهند شد.

در حالی که اوج‌گیری شیوع کرونا، اوپا را به کانون همه‌گیری در جهان تبدیل کرده و به ویژه کشورهای اروپای مرکزی را به سمت اعمال قرنطینه سوق داده است اما امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با تاکید بر استفاده از گواهی کووید برای جلوگیری از شیوع ویروس اعلام کرد این کشور نیازی به تبعیت از سایر کشورها در اعمال محدودیت‌ها برای افراد واکسینه شده ندارد.  

سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در اروپا طی هفته گذشته پنج درصد افزایش یافته و اروپا تنها منطقه در جهان است که مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در آن افزایش یافته است.

شمار مبتلایان جهانی بیماری کووید-۱۹ در حالی از ایستگاه ۲۵۶ میلیون و ۴۷۸ هزار نفر عبور کرده است که بیش از ۶۹ میلیون و ۶۴۴ هزار مورد آن از قاره سبز گزارش شده است.

همچنین تا امروز ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان ماه) از مجموع بیش از پنج میلیون و ۱۵۰ هزار نفری که در جهان، جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده اند، بیش از یک میلیون و ۳۷۲ هزار مورد آن در کشورهای اروپایی ثبت شده است.

وبگردی