به گزارش اکوایران، با گذشت یک‌سال اعتراض دامنه‌دار کشاورزان هندی، نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که سه قانون جنجال برانگیز کشاورزی لغو شده است. بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، مودی شب گذشته از طریق یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته هر سه قانون مربوط به اصلاح کشاورزی را پس گرفته و در اواخر ماه جاری پارلمان روند قانونی لغو این اصلاحات را آغاز خواهد کرد.

photo_2021-11-20_13-29-17

اعتراضات گسترده

از ماه نوامبر سال جاری هزاران کشاورز هندی در اعتراض به تصویب این لایحه با تجمع در حاشیه شهر دهلی اقدام به برپایی چادر کرده‌اند که ده‌ها نفر از آن‌ها نیز بر اثر برودت هوا و یا ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

لغو مصوبه مذکور تا حد زیادی موجب غافل‌گیری شده است، چرا که دولت طی ماه‌های اخیر تلاشی برای مذاکره با معترضین نداشته است. به نظر می‌رسد عقب‌نشینی دولت از موضع خود مرتبط با برگزاری انتخابات ایالتی در سال آینده در سه استان شمالی باشد.

گریز از بازار

در سپتامبر سال 2020 دولت مودی لایحه اصلاحات کشاورزی را به پارلمان ارائه کرد که خشم کشاورزان هندی را به همراه داشت و منجر به اعتراضات گسترده‌ای شد که توام با خشونت هم بوده است. این لایحه مروج مدرنیزه کردن، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و رقابتی کردن قیمت‌ها در بخش کشاورزی بود. بدین ترتیب پس از گذشت دهه‌ها، بخش کشاورزی هند دستخوش تحولات قابل ملاحظه‌ای می‌‌شد.

4

طبق قوانین فعلی، عموم محصولات کشاورزی در هند در بازارهای عمده‌فروشی تحت کنترل دولت و با قیمت‌های تضمین شده توسط کشاورزان به فروش می‌رسد. با این حال در یکی از چالش برانگیزترین بندهای قوانین اصلاحی این اجازه به کشاورزان داده شده که عمده محصولات خود را به خریداران خصوصی بفروشند. به همین دلیل کشاورزان نگران هستند که امتیازاتی هم‌چون تضمین قیمت‌ها و قدرت چانه‌زنی خود را از دست بدهند و در برابر شرکت‌های خصوصی تنها بمانند.

در شرایطی که کشاورزان معترض از نیاز به تضمین خرید دولتی و یارانه برای محافظت در برابر نیروهای بازار سخن می‌گفتند، اعضای دولت اعلام کردند هدف از این قوانین پردرآمد کردن کشاورزی حتی برای کشاورزان خرد است.

عقب‌نشینی در یک روز فرخنده

در ماه‌های گذشته شهرها و ایالات مختلف هند شاهد برگزاری تظاهرات گسترده علیه تصویب این لوایح بود. تنها در یک نمونه در ماه سپتامبر، کشاورزان ایالت اوتارپرادش، از قطب‌های کشاورزی هند، تظاهراتی با حضور نیم میلیون نفر برگزار کردند. برخی از اعتراضات هم همراه با مسدود کردن جاده‌ها و برپایی طولانی مدت کمپ‌ها از جمله در حومه دهلی‌نو بوده است. بدین ترتیب طی یک سال اخیر، مواجهه با مسئله کشاورزان به مهم‌ترین چالش دولت مودی مبدل شده بود. مقامات امنیتی بارها برای برخورد با معترضین به روش‌های مختلفی از جمله قطع اینترنت متوسل شده‌اند، با این حال کشاورزان معترض اعلام کرده بودند که تا زمان رسیدن به خواسته‌هایشان از پا نمی‌نشینند.

2

اکنون در آستانه برگزاری جشن‌های به مناسبت سالروز تولد گورو ناناک، بنیانگذار آیین سیک در هند، دولت به شکلی ناگهانی از موضع اولیه خود کوتاه آمده است. مودی در سخنان خود تاکید کرد این قوانین با هدف تقویت کشاورزان کوچک طراحی شده بود، اما با وجود تمام کوشش‌ها برای توضیح فواید این قوانین برای کشاورزان، دولت در نهایت شکست خورد. بنابراین دولت در آستانه چنین روز فرخنده‌ای تصمیم به لغو این سه قانون گرفته است.

1