شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#الجزایر

تجهیز مغرب به سامانه موشکی پاتریوت توسط آمریکا


تجهیز مغرب به سامانه موشکی پاتریوت توسط آمریکا

به دنبال افزایش تنش در روابط الجزایر و جبهه پولیساریو با مغرب، واشنگتن سامانه موشکی پاتریوت در اختیار دولت رباط قرار می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  مغرب و رژیم صهیونیستی در پائیز سال گذشته تحت نظارت آمریکا توافقنامه عادی سازی روابط میان یکدیگر را  امضاء کردند.  واشنگتن برای امضای چنین توافقنامه‌ای حاکمیت مغرب بر صحرای غربی ( مورد مناقشه با جبهه پولیساریو ) را به رسمیت شناخت. این اقدام آمریکا با مخالفت الجزایر و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی روبرو شد. مخالفان معتقدند، به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی برخلاف قطعنامه شورای امنیت درباره تعیین سرنوشت این صحرا توسط ساکنان آن است.

توافقنامه عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی اعتراضات گسترده‌ای را در این کشور برانگیخت اما مقامات دولت رباط  به این اعتراض‌ها توجهی نکردند  و در راستای تحکیم روابط با تل آویو گام برداشتند.

سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به مغرب در تابستان امسال با واکنش منفی الجزیره روبرو شد چرا که  در این سفر« لاپید»  سخنانی بیان کرد که الجزایر آن را  تهدیدی علیه امنیت ملی خود دانست. از آن زمان به بعد تنش میان الجزایر و مغرب افزایش یافت، به گونه‌ای که دولت الجزیره روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با رباط  قطع  و صادرات گاز خود را به اروپا از طریق خط لوله مغرب متوفقت کرد.

مغرب هم با همکاری آمریکا و برخی کشورهای آفریقایی - اروپایی یک رزمایش مشترک نظامی در صحرای غربی و در نزدیکی مرزهای الجزایر برگزار کرد و دولت الجزیره نیز به ارتش دستور داد تا یگان‌های رزمی و موشکی خود را در نزدیکی مرزهای مغرب مستقر کند.

وزارت دفاع آمریکا با واگذاری سامانه موشکی پاتریوت  به مغرب موافقت کرد و این سامانه به زودی تحویل دولت رباط خواهد شد.

در آستانه سال جدید میلادی،  شرکت « لاکهید مارتین» متخصص در صنایع نظامی آمریکا اعلام کرد: وازت دفاع این کشور با فروش و واگذاری سامانه دفاع ضد هوایی « پاتریوت » به مغرب موافق کرده و قرار است، این سامانه موشکی در سال 2022 به دولت رباط تحویل شود.

به نوشته روزنامه الرای الیوم،  این اقدام واشنگتن گام عملی  در به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی است چرا که انتظار می‌رود، دولت رباط  این سامانه موشکی را در این صحرا و در نزدیکی مرزهای الجزایر مستقر کند.

مغرب معتقد است،  جبهه پولیساریو با حمایت الجزایر و از طریق خاک این کشور حملات خود را علیه نظامیان مغربی در صحرای غربی انجام می‌دهد و این درحالی است  که جبهه پولیساریو این صحرای را جزیی از خاک مغرب نمی‌داند و بر استقلال آن تاکید دارد.

بر اساس گزارش یک پایگاه اینترتنی آمریکایی و  متخصص در امور نظامی،  وزارت بارزگانی آمریکا قرار داد فروش سلاح و تجهیزات نظامی به مغرب  را  در سال 2020 و در زمان ریاست جمهوری « دونالد ترامپ» امضاء کرد اما فروش این تسلیحات و تجهیزات نظامی نیازمند تائید وزارت دفاع آمریکا بود که به تازگی این وزارتخانه آن را تائید کرده است.

قرارداد فروش سامانه موشکی پاتریوت و سایر تجهیزات نظامی به رباط هنگامی امضاء شد که جبهه پولیساریو به دلیل ورود نظامیان مغربی به صحرای غربی و تصرف گذرگاه «کرکرات » ( هم مرزبا موریتانی ) در 13 نوامبر 2020 آتش بس 30 ساله خود را با دولت رباط  لغو کرد و حملات به نظامیان مغربی در این صحرا  را  از سرگرفت.

موافقت آمریکا با فروش سامانه پاتریوت به مغرب در حالی صورت گرفته است که الجزایر به تازگی سامانه موشکی « اس 400»  را  از روسیه خریداری کرده و این در حالی است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اواخر هفته جاری به مغرب سفر می‌کند و  طی آن چند توافقنامه همکاری‌های نظامی و امنیتی با این کشور امضاء خواهد کرد.

در آستانه سفر « بنی‌گانتس » به مغرب رسانه‌های صهیونیستی از تمایل رباط  برای خرید سامانه گنبد آهنین خبر دادند.  

انتظار می‌رود  در سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی  به رباط، قرار داد ساخت پهپادهای نظامی اسرائیلی در مغرب به امضای دو طرف برسد.

انتهای پیام/