شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

ملیکا کریمی از تلخی‌ و شیرینی‌ خلبانان زن در ایران می‌گوید + فیلم

ملیکا کریمی از تلخی‌ و شیرینی‌ خلبانان زن در ایران می‌گوید + فیلم
ملیکا کریمی یکی از چند زن خلبان در ایران است، او از سال ۱۳۹۴ خلبان است و می‌گوید که مردم همیشه او را تشویق کرده‌اند.

محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ اگر اشتباه نکنم، اواخر دهه هفتاد بود، وقتی اولین بار در خیابان‌های مشهد دیدم که یک خانم پشت فرمان خودرو نشسته است و دارد رانندگی می‌کند؛ اتفاقی که برایم جالب بود و از دیدنش ذوق کردم.

دقیقا همین حس ذوق زدگی را وقتی داشتم که در تهران دیدم یک راننده خانم پشت فرمان اتوبوس بی آرتی نشسته است. درنتیجه حال خوش مسافران پروازی را که وقتی می‌شنوند خلبان آن پرواز زن است و ذوق می‌کنند، خوب می‌فهمم. حتی حال آن زنی را که سرمهماندار روایتش را برای کاپیتان ملیکا کریمی تعریف کرده است؛ اینکه وقتی فهمیده یک زن پشت رل هواپیما نشسته و قرار است آن‌ها را با طیاره به مقصد برساند، از جایش بلند شده و از دیگر مسافران خواسته است که او را تشویق کنند.

اینجا ببینید:

ملیکا کریمی یکی از خلبان‌های زن ایرانی است که در گفتگو با همشهری آنلاین از سختی کار خلبانی و وضعیت خلبان‌های زن در ایران گفته است.

او می‌گوید: «سال ۱۳۸۶ آموزش‌های خلبانی را آغاز کردم و سال ۱۳۸۹ آن‌ها را با موفقیت به پایان رساندم.»

پایان آموزش‌های خلبانی برای او مساوی با آغاز مشکلات بوده است؛ اینکه شرکت‌های هواپیمایی جواب مشخصی به او نمی‌دادند و سال‌ها منتظر مانده تا اینکه در سال ۱۳۹۴ توانسته است کار پیدا کند و به آرزویش برسد. این درحالی است که براساس قانون زنان هم در ایران می‌توانند آموزش خلبانی ببینند و به عنوان خلبان فعالیت کنند.

خلبان کریمی می‌گوید: «تاکنون بازخورد‌های مثبتی از مردم دریافت کرده ام و همیشه مسافران وقتی متوجه می‌شوند خلبان پروازشان یک خانم است، من را تشویق می‌کنند.»

اولین پرواز زنانه در ایران

۱۵ بهمن سال ۱۳۹۸ بود که خلبان نشاط جهانداری و خلبان فروز فیروزی ۲ بانوی ایرانی بودند که اولین بار در تاریخ صنعت هوانوردی کشور پرواز مسافربری را در مسیر تهران به مشهد با ۱۶۰مسافر و پرواز برگشت این مسیر را با ۱۷۱مسافر به عنوان خلبان و کمک خلبان هدایت کردند و اتفاقی مهم را رقم زدند. جالب است بدانید که تا سال ۱۳۹۴ فقط ۶ خلبان زن در صنعت هوانوردی ایران مشغول به کار بودند و تعداد کل خلبان‌های زن در جهان ۷۴۰۹ نفر بوده است.

اولین پرواز زنانه در افغانستان

حالا که صحبت از حضور خانم‌ها در این حرفه شد، بد نیست بدانید در اسفند سال ۱۳۹۹ بود که محدثه میرزایی، خلبان زن افغانستانی، اولین پرواز کاملا زنانه این کشور را در مسیر کابل به هرات هدایت کرد. در این پرواز ۴ مهماندار زن به مسافران مسیر کابل-هرات خدمات رسانی می‌کردند و سکان هدایت این پرواز در دستان محدثه میرزایی ۲۲ساله بود.