شهر خبر

انتقاد یک نماینده مجلس از کافی نبودن تلاش‌ها برای ترویج کتابخوانی


انتقاد یک نماینده مجلس از کافی نبودن تلاش‌ها برای ترویج کتابخوانی

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور ما نیز تاکنون تلاش‌های زیادی برای ترویج امر کتاب و مطالعه صورت گرفته، اما کافی نبوده است.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ الهوردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان، در مجلس شورای اسلامی  بیان اینکه کتاب و کتابخوانی دانش و تجارب جوامع را به نسل‌های دیگر منتقل می‌کند، گفت: ترغیب جامعه و به خصوص نسل جوان باعث می‌شود که دانسته‌های بشری و اندوخته‌های علمی به دیگر نسل‌ها منتقل شود که در راستای رشد و توسعه جوامع بوده و در واقع این امر اساس پیشرفت بشر است. بنابراین هفته کتاب تلنگری برای توجه بیشتر به این بخش مهم و تأثیرگذار در جامعه است.  

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای قدرت کشورها در دنیا دانش است؛ پس هر اندازه افراد یک جامعه اهل مطالعه و پژوهش باشند به همان میزان رشد و توسعه آن جامعه را به دنبال خواهد داشت. در کشور ما نیز تاکنون تلاش‌های زیادی برای ترویج امر کتاب و مطالعه صورت گرفته است اما کافی نبوده و نیازمند همت بیشتر مسئولان و متولیان امر است. ما می‌توانیم از ابزارهای دنیای امروز برای بهبود وضعیت سرانه مطالعه در کشور حتی با استفاده از  شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنتی بهره ببریم.

این نماینده مجلس بیان کرد: نباید به گونه‌ای رفتار شود که این ابزارها جای کتاب را در میان خانواده‌ها بگیرند بلکه باید سهولت و در دسترس بودن دانش را فراهم کنند. خوشبختانه با وجود افزایش قیمت کاغذ باز هم شاهد این هستیم که همچنان کتاب در سبد خانوارها جای دارد.

وی با تأکید بر نقش و جایگاه مطالعه و اهمیت بالا بودن سرانه مطالعه در جوامع تصریح کرد: ما هر اندازه در جامعه مطالعه و کتابخوانی را ترویج کنیم به همان میزان در عملکرد، اصلاح و پیشرفت کشور حرکتی رو به جلو خواهیم داشت و شاهد پیشرفت‌های روز افزون در دنیای کنونی خواهیم بود.

دهقانی ادامه داد: ما باید در حوزه کتاب و کتابخوانی به جایگاه قابل قبولی دست پیدا کنیم. امیدوار هستم که دولت سیزدهم برای بالا بردن سرانه مطالعه و ترویج کتابخوانی یک برنامه جامع و راهبردی داشته باشد. سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و به خصوص کتابخوانی بازدهی آنی ندارد و نباید منتظر خروجی سریع آن بود چرا که خروجی این امر در ابعاد مختلف و در بلندمدت خودش را نشان خواهد داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: امروز همه چیز متأثر از دانش جوامع است و این دانش در تجارب گذشتگان و در قالب کتاب، یادداشت، مقالات علمی و پژوهشی و اندوخته‌های علمی جوامع مختلف وجود دارد که فقط از طریق مطالعه به آن دست پیدا خواهیم کرد؛ بنابراین پیشرفت جامعه و راه توسعه آن فقط با ترویج مطالعه و کتابخوانی میسر می‌شود.  

الهوردی دهقانی در پایان گفت: به نظر من هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بهانه‌ای است که ما یک‌بار دیگر موشکافانه نقاط ضعف و قوت خود را در این حوزه بسیار مهم و تاثیرگذار بررسی کرده و راهکارهای عملیاتی را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به خصوص در بین نسل جوان ارائه کنیم.

انتهای پیام/